sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:108

פרנקנשטיין נולד בגרמניה , שם למד פילוסופיה . פסיכולוגיה ופדגוגית והיה פעיל בנושאי חינוך בקהילה היהודית ( סימון , . ( 9-7 : 1966 בצד פעילותו החל מתעניין בפסיכולוגיית המעמקים . תחילה התוודע לתורתו של פרויד , ולאחר מכן לזו של שניים מתלמידיו — אדלר ויונג ; הוא הושפע במיוחד מזה האחרון > שם : שם . ( עם עליית היטלר לשלטון עזב את גרמניה , ולאחר שתי שנות שהות בצרפת הגיע ארצה . כאן שימש תשע שנים כקצין מבחן ראשי לנוער בממשלת המנדט , וכן כיועץ פדגוגי של הוועד הלאומי . הוא גם הרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית בירושלים , וניהל את "מוסד סאלד , " מכון מחקר וייעוץ חינוכי שהקימה "הדסה" בירושלים . במסגרת מוסד סאלד גם ייסד וערך את מגמות , שהפך לכתב העת של המימסד האקדמי בחינוך ובמדעי החברה ( שם . ( 10 : פרנקנשטיין רכש לעצמו במהלך השנים מעמד של סמכות אקדמית עליונה בנושא חינוכם של "טעוני הטיפוח ; " ב , 1963 כאשר ערך משרד החינוך כינוס מיוחד של מאות מנהלים ומפקחים לקראת הפעלתה של מדיניות "הטיפוח , " כנס אשר שימש "מנוף להחדרת רעיון הטיפוח לשורות העומדים ליד הגה החינוך בארץ , " נשא פרנקנשטיין את הנאום העיוני המרכזי , לצד השר , שנשא את הנאום המדיני המרכזי ( עדיאל , . ( 17 : 1970 עבודתו של פרנקנשטיין כקצין מבחן לנוער שימשה יסוד למחקרו הראשון הגדול , זה שבו ניסח לראשונה את עיקרי השקפתו : עזובת הנוער ( ירושלים , . ( 1947 עבודה זו היתה ביסודה מחקר אודות נערים עבריינים בני 9 עד , 16 תושבי ארבע הערים הגדולות ( ירושלים , תל אביב , יפו , שכם ) שהובאו לבתי משפט לנוער בין השנים 1940 ו 1945 והועמדו תחת פיקוחו של פקיד המבחן . 85 % מאותם נערים היו ערבים , ו 15 % היו יהודים —כמעט כולם מזרחים ( שם . ( 133 = ארץ ישראל של אותם ימים , יש לזכור , היתה חבל ארץ בו התחוללו שינויים גדולים : הבריטים , שסילקו את התורכים שני עשורים קודם לכן , היו השולטים , והם הנהיגו סדרי חיים אירופיים ; תחת חסותם הגיעו לארץ עשרות אלפי יהודים אירופים , ומיעוט של לא אירופים , במסגרת התנועה הציונית . בעת שערך פרנקנשטיין את מחקרו היה בארץ רוב ערבי ומיעוט יהודי , שכלל בתוכו מיעוט פנימי מזרחי . בעיני פרנקנשטיין , הקו המבדיל הדימוגראפי העיקרי בארץ ישראל היה זה שבין האירופים ובין אנשי המזרח . האירופים כללו את הבריטים ואת היהודים שעלו מאירופה ; אנשי המזרח כללו את הערבים ואת היהודים המזרחים המקומיים ואת אלה שעלו מארצות ערב . ביסודה של האבחנה עמד , לדעתו , ניגוד תרבותי : האירופים , ובעיקר היהודים שבהם , נתפסו בעיניו

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help