sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:107

להם במצבם הנוכחי ואשר משמש הכשרה ממשית לעתידם" ( סמילנסקי , . ( 227 : 1957 ברוח זו הציע שהמדינה תעניק סיוע מיוחד לאלה מאזרחיה שאין ביכולתם לממש את זכויותיהם הדמוקראטיות . "המושג הדמוקראטי של 'מתן הזדמנות שווה' צריך לפרשו כמתן הזדמנות ליהנות מתוכנית המותאמת לכשרים , צרכים ומטרות של היחיד , תוך התאמה לתנאי סביבתו" ( שם : . ( 227 דברים אחרונים אלה שימשו , כפי שראינו בפרק הקודם , צידוק אידיאולוגי לגיבושם של מסלולים נפרדים במערכת החינוך . הצעותיו של סמילנסקי סימנו את הכיוון הראשי בו הלכה מדיניות הטיפוח הממשלתית מאז . ברוח הצעותיו הוקמו במערכת החינוך מנגנוני " הטיפוח" השונים . ברוח הצעותיו התגבש גם שיתוף הפעולה ההדוק בין ראשי משרד החינוך לבין אנשי החינוך באוניברסיטאות . אידיאולוגיית טיפוח זו היא שסיפקה חומר למחקריהם של אנשי מוסד סאלד , ומאוחר יותר לאלה של המכון לחקר הטיפוח בחינוך שליד בית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית , של המכון לחקר האינטגרציה באוניברסיטת בר אילן , ושל חוקרי הטיפוח והאינטגרציה באוניברסיטת תל אביב . סמילנסקי , ועמו חוקרים מן המוסדות האקדמיים השונים , שימשו , ועדיין משמשים , קבוצת לחץ הפועלת לשמירה על התקציבים המיועדים ל"טיפוח , " והודות לכך חיזקו את מעמדם הם בתוך המערכת החינוכית . משרד החינוך , מצידו , ידע להשתמש במימסד ה"טיפוח" האקדמי כדי י להעניק לצעדיו הילה של לגיטימיות מדעית . הפעילות של סמילנסקי ושל עמיתיו העלתה תרומה נכבדת להתהוותם של אידאולוגיית רווחה ושל מימסד "רווחה" בארץ . מדיניות ה"רווחה" סייעה להפיג את המתח המעמדי , כאשר כל גל של מחאה נענה עד מהרה —לפחות עד לשנים האחרונות—ב"סל טיפוח" או "סל שיקום" זה או אחר . כשם שהממשלה למדה שהדרך הנוחה ביותר להתמודד עם העוני היא מתן " השלמת הכנסה" לעניים , וכשם שלמדה שהדרך הנוחה ביותר להתמודד עם בעיותיהם של שכונות פועלים היא הכרזה על "שיקום שכונות , " כך גם למדה שהדרך הנוחה ביותר להתמודד עם בתי ספר שאינם מובילים את תלמידיהם לעתיד מבטיח כלשהו היא להכריז על הענקת "סל טיפוח חינוכי . " פרנקנשטיין - הכוח הציביליזטורי מול המנטאליות הפרימיטיבית את העומק העיוני שחסר בתפיסתו של סמילנסקי סיפק פרנקנשטיין . פרנקנשטיין תרם לאידיאולוגיית הטיפוח תיאוריה מעמיקה יותר , מסועפת יותר , יומרנית יותר — ומכאן שגם מזיקה הרבה יותר . את עיקר הפרק נקדיש , על כן , לרעיונות שלו .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help