sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:106

המדינתי . סמילנסקי אף לא טען לעומק עיוני : "הנחנו , " כתב מאוחר יותר , " שדרגת ההתפתחות של מדעי ההתנהגות מצד אחד , והלחצים לקידום מהיר של תהליכי השינוי מצד אחר , מונעים את התגבשותה של היכולת לבנות מסגרת עיונית מקיפה , שתשמש בסיס לפעולות טיפוח" ( סמילנסקי , . ( 126 : 1973 ברוח הליבראליזם החינוכי , נזהר סמילנסקי עד מאוד מהתייחסות מתנשאת כלפי תרבותם של המזרחים . "כשאנו מכנים כ'טעוני טיפוח' עולים מכורדיסטאן , מתימן או ממארוקו , אין אנו שופטים בכך לשלילה את ערכיה ואת דפוסי התנהגותה של חברה מסורתית זו,- אף יש שיעדיפו את דפוסי החיים של הסביבה המסורתית על דפוס החיים ה'מודרני , ' על ההתנכרות , המתירנות , התחרות ההרסנית וכיו"ב הכרוכות ב'מודרניות זו "' ( סמילנסקי , . ( 122 : 1973 אך עמדה זו לא מנעה בעדו מלהתייחס אל הגורל המזומן למזרחים בארץ כאילו הוא בלתי נמנע : "שורש הבעיה , " אמר , " הוא שבני אותה קבוצה הגיעו לישראל והם צריכים לרכוש להם מעמד לפי ערכיה אגב התמודדות עם בני הקבוצות המשמשות כדוגמה , וילדיהם צריכים לבקר בבי"ס , החי ופועל לפי ערכיה של החברה השלטת , הנתונה בשלב מתקדם של מודרניזאציה מערבית — מדעית , טכנולוגית וחברתית" ( שם : שם . ( סמילנסקי , כמוהו כפרנקנשטיין , ובעצם , כרוב אנשי המימסד האקדמי , הפוליטי והאינטלקטואלי של התקופה , לא עירער על עצם זכותן של המדינה ושל החברה להפעיל מכבש תרבותי על העולים מארצות ערב . הוא אף לא עצר לשאול את עצמו ברצינות האם "הבדלי התרבויות" הם אכן כה עמוקים , עד כדי הצדקת הפעלתו של מכבש —או שמא מדובר בהבדלים מן הסוג שאפשר להתגבר עליהם בעזרת מידה גדולה יותר של פתיחות פוליטית , תרבותית וכלכלית מצד הקולטים . סמילנסקי נקט עמדה פעלתנית ביותר . הוא היה אחד מראשוני התובעים כי "החברה" תראה עצמה מחויבת להתערב בנעשה במערכת החינוך , על מנת למנוע את השתרשותו של אי השוויון בהישגים . תוך שהוא מתעלם מכך שה"חברה" בה מדובר היא חברה הנתונה בעיצומו של תהליך מזורז של התבדלות מעמדית , כתב סמילנסקי בתזכיר שהגיש לשר החינוך -." היכולת להתגבר על אי השוויון תלויה במידה רצונה של החברה לפעול במכוון למען איזון חברתי כלכלי " ... ( סמילנסקי , . ( 125 : 1973 אם החברה הישראלית רואה עצמה כדמוקראטית , אמר , היא חייבת לנקוט פעולה כדי להבטיח שערכיה אכן ימומשו בפועל . דמוקראטיה פורמאלית בה יש לכל אחד הזדמנות שווה אינה מספיקה , טען ; ... " הזדמנות שווה פירושה תכופות —מניעה מסוגי נוער שונים של אותו חינוך אשר דרוש

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help