sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

שיפורים קלים פה ושם ניתן יהיה לתקן עוולות חברתיות , וכי תכניות סיוע ממשלתיות יוכלו לפצות על פערים מעמדיים עמוקים . כך התגבשה מדיניות הרווחה , שבתקופת כהונתו של לינדון ג'ונסון , יורשו של קנדי , זכתה לכינוי "מדיניות החברה הגדולה . " ארצות הברית היתה אז בשיא עוצמתה הכלכלית העולמית , ועל רקע זה בלטה עוד יותר מצוקתם של השחורים . השפע הכלכלי איפשר לאמץ את המדיניות החינוכית החדשה , שכל אשר דרשה הוא הרחבת המימון המדינתי —ולא אימוץ פילוסופיה חינוכית חדשה . ובוודאי שלא מדיניות מעמדית שונה . המימון הנרחב , מצידו , יצר תחושה ש"עושים משהו , " וסייע בכך לבלום את גלי המחאות , שהלכו וגברו במהלך שנות הששים . דוברה הבולט ביותר של גישת "החינוך המפצה" בארץ היה משה סמילנסקי , חוקר במוסד סאלד ומאוחר יותר באוניברסיטת תל אביב . סמילנסקי היה אחד הראשונים שהתריעו על המשמעות החברתית של המתרחש בבתי הספר של העולים מארצות המזרח . עוד בשנת 1956 הגיש תזכיר לשר החינוך , ובו נתונים מקיפים על כשלון בתי הספר ביישובי העולים ( סמילנסקי , . ( 1957 קודם לכן עמד בראש צוות של מכון סאלד שסקר את השרותים לנוער במעברות , כולל שירותי החינוך , ומצא כי רמתם לקוייה ביותר ( סמילנסקי , . ( 1955 סמילנסקי לא הסתפק בהצגת נתונים אלא גם הוסיף הצעות לפעולה , ברוח הגישה שמספר שנים מאוחר יותר קיבלה בארצות הברית את השם "חינוך מפצה" ( סמילנסקי , : ( 126 : 1973 ... " אינדיבידואליזציה של הסיוע החומרי , התאמת דרכי ההוראה לקצב הלמידה של הילדים ; התאמת הגן לתפקיד הטיפוח האינטלקטואלי ולהכנה לקראת ציפיות ביה"ס ; מתן סיוע מיוחד לשליש העליון של תלמידי ביה"ס טעון הטיפוח ; הארכת השהות של בני נוער במסגרות החינוך העל יסודי ; הרחבת הקליטה בחינוך המקצועי ; הבטחת הטיפול ביחיד בתוך ביה"ס" ( שם לשם . ( מבין שני הזרמים של אידיאולוגית הטיפוח , זה של סמילנסקי וזה של פרנקנשטיין , הראשון הוא שהיה בעל ההשפעה המעשית הגדולה ביותר . סמילנסקי שימש כיועץ לשר החינוך והיה שותף פעיל בשלבים העיקריים של אימוץ מדיניות הטיפוח . מאוחר יותר היה שותפו הפעיל של השר זלמן ארן בגיבוש מדיניות הרפורמה בחינוך התיכון : הוא חיבר תזכיר לשר על מצב הרפורמה בעולם , ושימש כחבר בוועדת פראוור שהניחה את היסוד למדיניות הרפורמה בישראל ( סמילנסקי , ; 1961 לוי , . ( 131 : 1987 תרומתו של סמילנסקי לאידיאולוגיית "הטיפוח" לא היתה בעומק העיוני שלה אלא בהשפעתה הרבה במישור המעשי של פעולת מנגנון החינוך

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help