sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:104

עסקנים ואקדמאים מזרחים , שיכלו מעתה לייחס את העובדה שהם "יצאו מזה" לכישוריהם האישיים , ובמקום לשאול את עצמם מדוע כה קטן מספרם , מיהרו להצטרף אל מחנה "המטפלים . " באידיאולוגיה החדשה היו שני זרמים פנימיים ו זרם "החינוך המפצה , " שדוברו הראשי היה משה סמילנסקי , וזרם "שיקום החשיבה , " המזוהה עם תורתו של קרל פרנקנשטיין . בין שני הזרמים שררו חילוקי דעות , והדבר בא גם לידי ביטוי בהתקפות הדדיות . ואולם מעבר לחילוקי הדעות , עליהם נעמוד בהמשך , חשוב לציין כי ברמה של האידיאולוגיה השימושית , היומיומית , זו המשמשת לא רק את המרצים ואת החוקרים באוניברסיטה אלא גם את המורה היושבת לפטפט על תלמידיה בהפסקה בחדר המורים של בית הספר השכונתי , או את אנשי התקשורת , נודע להבדלים פנימיים אלה משקל מועט . כאן נתפסו הדברים של שני הזרמים , כאחד , כחלק מגישה אחת — אידיאולוגיה של "טיפוח . " החינוך המפצה הזרם הראשון התגבש מתוך מודעות לשינויים שהתרחשו באותה תקופה בעולם , ובעיקר בארצות הברית , בכל הנוגע לחינוכם של מיעוטים . באותן שנים בהן נקלטה בארץ העליה הגדולה , התנסתה ארצות הברית במאבק ציבורי סביב החינוך של השחורים . ב 954 ו החליט בית המשפט העליון שם כי שחורים ולבנים ילמדו יחדיו . ההחלטה , שנודע לה משקל של שינוי חוקתי , מומשה באיטיות רבה . כבר מן ההתחלה התברר כי קיימים הבדלים בולטים בהישגים הלימודיים של שחורים ולבנים . הממשל , בעצה אחת עם אנשי המימסד החינוכי האקדמי , אימץ בהדרגה מדיניות של "חינוך מפצה" . ( compensatory education ) בבסיס המדיניות עמדה ההנחה שניתן יהיה להגיע לשוויון בהישגים לימודיים אם בית הספר יפצה את התלמידים השחורים על חסכים מעמדיים —הכנסה , איכות דיור , השכלת הורים , תנאי למידה , וכיו"ב — באמצעות משאבים מן הסוג שבית ספר יכול להעניק : יותר שעות לימוד , שעות העשרה , ספרי לימוד , מגוון מקצועות , תכניות לימוד מיוחדות , הקטנת מספר התלמידים למורה , פעילות חוץ לימודית בבית הספר , וכיו"ב . הדברים התרחשו בתקופה בה גברה המודעות הציבורית בארצות הברית למצוקתם של השחורים ולבעיות חברתיות אחרות . בחירתו של ג'ון קנדי לנשיאות , ב , 1960 יצרה אווירה אוהדת לתביעות השחורים לשוויון זכויות . היתה זו שעתם של הליבראלים , שהאמינו כי באמצעות

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help