sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:100

התנגדות רבה לחינוך המקצועי , "הנתפס על ידי ההורים והתלמידים כמכוון לעבודה פיסית , שהיא לדעתם נחותה" ( שם . ( 12 : כאשר ניסה משרד החינוך המצרי להקים בתי ספר מקיפים , הוא נכשל , "מכיון שההורים חששו שזהו מסווה לחינוך מקצועי" ( ש : 0 שם . ( רבים מן המופנים לחינוך המקצועי מעדיפים ללמוד לבחינות הבגרות במסגרות פרטיות —תופעה מקבילה לזו הקיימת בבתי הספר האקסטרניים בארץ . בישראל , המסלול המקצועי הפך להיות מסלול מזרחי מובהק . בין השנים 1966 ו 1970 היה שיעור הגידול במספר התלמידים המזרחים בבתי הספר המקצועיים גדול פי 4 משיעור גידולם בבתי ספר עיוניים ( כהנא וסטאר , . ( 27 : 1984 המגמה הלכה ונתחזקה בעשור הבא . ב 1977 היה שיעור המזרחים הלומדים בבתי ספר מקצועיים וחקלאיים גבוה פי 2 מזה של המזרחים הלומדים בבתי ספר עיוניים 1 אצל התלמידים האשכנזים היה המצב הפוך . ולא רק זאת : הגידול שחל במספר תלמידי התיכון המזרחים בין השנים 1970 ו 1977 מוסבר כולו על ידי גידול בשיעור הלומדים בבתי ספר מקצועיים וחקלאיים — בעוד ששיעור הלומדים מביניהם בחינוך העיוני העל יסודי לא השתנה כלל בשנים אלו ( למ"ס , -. 1980 כי . ( הדבר נכון הן לגבי החינוך הממלכתי והן לגבי החינוך הממלכתי דתי : ב 1976 היה שיעורם של המזרחים בבתי הספר המקצועיים הדתיים , 88 % ובבתי הספר החקלאיים הדתיים 93 . 5 % — ( למ"ס , 1980 : לוח . ( 33 קשה להניח כי אלה אשר קבעו את המדיניות לא היו מודעים להשלכותיה האפשריות . המסלול המקצועי היה באותן שנים דרך ללא מוצא , מבחינת האפשרויות להמשך לימודים : ב , 1968 / 9 למשל , הגיע סך כל מקבלי תעודת הבגרות ( הפנימית ) בישראל ל — 7 , 732 אבל רק ( 2 . 296 ) 176 מתוכם היו בוגרי בתי סםר מקצועיים ( כהנא וסטאר , . ( 282 : 1974 גם כיום שיעור ההצלחה בבחינות הבגרות של בוגרי בתי הספר המקצועיים נמוך במידה ניכרת מזה של בוגרי בתי הספר העיוניים ( ר' פרק מבוא , ( ויש בו ייצוג גבוה של בוגרי מספר בתי ספר מקצועיים יוקרתיים במיוחד , כדוגמת בית הספר להנדסאים שליד אוניברסיטת תל אביב או של בית ספר בסמ"ת בחיפה , שהם יוצאי דופן בנוף החינוך המקצועי . החינוך התיכון המקצועי , יש לומר , עורך הפרדה קיצונית יותר בין בנים ובנות מאשר החינוך התיכון העיוני . מקצועות כגון תפירה , אופנה , טיפול וכיו"ב מיועדים באופן בלעדי , למעשה , לבנות , בעוד שמקצועות כגון מכונאות , חשמל ומתכת מיועדים באופן בלעדי לבנים ; בחינוך העיוני , לעומת זאת , יש מידה גבוהה יותר של חפיפה בין המינים בהתמחויות השונות . אך מעבר לעובדה ששני מסלולי הלימוד , כאחד , מפנים בנות

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help