sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:99

ב 1965 ל 50 , 000 בשנת . 1970 ב 1970 היוו תלמידי בתי ספר אלה כ 40 % מכלל תלמידי בתי הספר התיכוניים היהודיים ( שנתון הממשלה תשל"א . ( 162 : התכנית עודדה את הקמתם של בתי הספר החדשים באזורים בהם מתגוררים מזרחים , ובעיקר בערי הפיתוח . התהליך התרחש הן בבתי הספר של הזרם הממלכתי והן באלה של הממלכתי דתי . המרכז לחינוך דתי במשרד החינוך חזה ב 1965 כי לנוכח הגידול במספר התלמידים —תוצאה של "עיסקת " 1953 —יהיה צורך בגידול המערכת התיכונית , ובעיקר של זו המקצועית . עורכי התחזית ציינו כי קיים מחסור בבתי ספר מקצועיים דתיים , וכי "מן הראוי שהם יהוו 40 % מן המערכת" התיכונית הדתית . לצורך כך קראה התכנית "לשלש את מוסדות החינוך המקצועי הדתי" ( המרכז לחינוך דתי , תשכ"ה . ( עד מהרה היתה ישראל לארץ בעלת אחד השיעורים הגבוהים בעולם של תלמידי תיכון הלומדים בבתי ספר מקצועיים — וזאת בשעה שבעולם בכללותו החלה ירידה בשיעור התלמידים בחינוך המקצועי . לאחר כמה עשורים של צמיחה , שתחילתה באירופה והמשכה , בשנות החמישים והששים , בארצות העולם השלישי שהשתחררו , ירד בשנות השבעים שיעור הלומדים בבתי ספר מקצועיים , מכרבע לכשמינית מכלל תלמידי התיכון . רק בארצות הגוש המזרחי לשעבר , בישראל ובארצות ספורות אחרות נותרו השיעורים גבוהים : כ 50 אחוז ( בנאבות , . ( 68 : 1983 הירידה נבעה , ככל הנראה , משינוי אידיאולוגי בכיוון של חינוך המבטיח מידה גדולה יותר של שוויון לצעירים בני כל המעמדות , תוך הפיכתם לאזרחים בעלי כישורים רבים ומגוונים — במקום שיהיו אנשי מקצוע המוכשרים לבצע עבודה מקצועית מוגדרת בלבד ( שם . ( 74-73 : מעניין להשוות בהקשר זה את ההתפתחות בישראל עם זו שחלה במצרים — אחת הארצות הנוספות שיצאו מן הכלל העולמי של ירידה בחינוך המקצועי . במצרים החליטו השלטונות לנקוט מדיניות זהה לזו הישראלית , ובאותה תקופה . ישראלי שכתב על כך ציין את פיתוח החינוך המקצועי במצרים ואת "צמצום החינוך התיכון העיוני למיעוט בקרב התלמידים , " כ"הישג החשוב ביותר ... בתחום החינוך העל יסודי ואולי בתחום החינוך בכלל בעשור האחרון" ( וינטר , . ( 10 : 1981 כמו בישראל , גם במצרים לא בא החינוך המקצועי לקדם , כפי שכמה מחסידיו טוענים , את איכות כוח העבודה , אלא כדי להוות מסגרת "הולמת" למי שאינו מיועד למעמד הבינוני או הגבוה , וכדי למנוע טיפוח "ציפיות שלא תמומשנה לעבודות צוארון לבן" ( שם : שם . ( לחינוך המקצועי מופנים במצרים , כמו בישראל , התלמידים החלשים . אלא שבמצרים , שלא כמו בישראל , קימת ככל הנראה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help