sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:97

במרבית השכונות ועיירות הפיתוח , שבתי הספר שלהם מוגדרים ברובם כ"בתי ספר לטעוני טיפוח , " גם תלמידי ההקבצה הגבוהה לומדים על פי תכנית חלקית , ולכן הם סובלים מהלם ההסתגלות בבואם ללמוד , במסגרת הרפורמה , בחטיבות ביניים' אינטגרטיביות בהן הם יושבים ליד תלמידים ותלמידות שלמדו בבתי ספר רגילים . תכניות לימוד וספרי לימוד מיוחדים הונהגו בכל המערכת , כולל בבתי הספר הממלכתיים דתיים . "אוכלוסיית התלמידים של החמ"ד , " כותב חוקר של החינוך הממלכתי דתי , "מונה אחוז גבוה של תלמידים טעוני טיפוח , שדרך הלימוד המדגישה תכנים שכליים ומופשטים אינה מתאימה להם . הוברר , כי לתלמידים אלו ראוי יותר להקנות תכני לימוד המדברים אל הרגש ואל הדמיון . כדי להתמודד עם בעיה זו הנהיג החמ"ד שינויים בתפיסה הדידקטית ובתכנית הלימודים להקניית לימודי קודש . נפתחו מסלולים של כיתות תורניות , שמלמדים בהם לימודי קודש בגישה המסורתית , בדרך העיון המנתח , ומסלולי כיתות תורניות , שמשולבים בהם יותר חומר אגדי וציורי" ( שוורצולד , . ( 28-26 : 1980 לסיכום —המדיניות החדשה , שיישומה התחיל בשעה שתלמידים אשכנזים ומזרחים למדו , בפועל , בנפרד זה מזה , השאירה את ההפרדה על כנה , ורק הוסיפה לה גושפנקא מדעית מדינית . ההפרדה , שהיתה כבר מצויה , הפכה עתה להיות רצוייה ואף מוצדקת . לפי נתונים משנת 1977 הגיע שיעור התלמידים שהוגדרו כ"טעוני טיפוח" ל 41 % מתלמידי בתי הספר היסודיים , ול 37 % מתלמידי חטיבות הביניים ( למ"ס , 1980 : י"ח . ( אם נזכור כי על פי הגדרתם , תלמידים ותלמידות "טעוני טיפוח" הם רובם ככולם מזרחים , יתברר כי מרבית בני הדור הצעיר המזרחי היו מתוייגים כחסרי סיכוי להצליח בלימודים . המספרים עצמם עוררו מעת לעת ויכוח בשולי החדשות , בעיקר כאשר שר חינוך חדש ביקש להוכיח כי שיעור "טעוני הטיפוח" הולך ויורד , ואילו החוקרים באים ומוכיחים כי לא חל שינוי משמעותי במספרם ( ר' לדוגמא האדץ , . ( 24 . 12 . 85 במקביל למיסודו של חינוך יסודי נפרד הוחל גם במיסודו של חינוך תיכון נפרד . ההנהגה הפוליטית נחרדה , כאמור , לנוכח השיעור הנמוך של תלמידים מזרחים שהגיעו לחינוך התיכון . הנסיונות להגדיל את השיעור על ידי הנמכה מלאכותית של דרישות הקבלה "— נורמה בי , " לא הועילו גם הם , כפי שראינו . הפתרון נמצא במה שסמילנסקי כינה בשם "גיוון והתאמה של המסגרות החינוכיות . " עבור הנערים והנערות המזרחים , כך הוחלט , יוקמו בתי ספר מקצועיים .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help