sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

קבוצות — " הקבצות" —במקצועות עברית , חשבון ואנגלית , כאשר הקבצה א' לומדת את תכנית הלימודים הרשמית ברמה הגבוהה ביותר , ואילו שתי ההקבצות הנמוכות לומדות רק חלקים ממנה , או גירסאות שלה הכוללות דרישות נמוכות יותר . שנים מועטות אחרי הנהגת ההקבצות , בשנת , 1968 כבר יושמה השיטה החדשה במרבית בתי הספר בשכונות ובעיירות הפיתוח ( סמילנסקי , ; 132 : 1973 ירון , . ( 1970 רעיון ההקבצה הפך לאבן היסוד של המדיניות החינוכית החדשה , באפשרו הנהגת מסלולים נפרדים , המובילים ליעדים שונים , עבור בני קבוצות שונות . ההקבצות הונהגו בתחילה בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי , שהיה , עד לרפורמה של , 1969 בן 8 כיתות . תלמידי ההקבצה הגבוהה היו המועמדים העיקריים להמשך לימודים בבית ספר תיכון עיוני . תלמידי ההקבצות הנמוכות , לעומת זאת , היו מועמדים להפסקת לימודים , או לחינוך תיכוני בעל רמה נמוכה . מאוחר יותר , לאחר שהוקמו , במסגרת הרפורמה , חטיבות הביניים , הונהגה ההקבצה גם בהן . אזי התבססו המסלולים הנפרדים עוד יותר , וגם הוארכו בשנתיים , שכן עתה הותחל בהקבצות בכיתות ה' והן נמשכו עד לכיתה , 'ט השנה האחרונה של חטיבת הביניים . מי שהושם בהקבצה א' בכיתה ה' וו' היה מועמד להמשך לימודים בהקבצה א' גם בחטיבה , בכיתות , 'ז ח' וט , ' ובסיום ט' היה מועמד להמשך לימודים בחטיבה עליונה עיונית . מי שלמד בהקבצות הנמוכות החל מכיתה ה' היה מועמד להקבצות הנמוכות בחטיבה , ובסוף החטיבה היה מועמד " טבעי" למעבר לתיכון מקצועי , או להפסקת לימודים . ההקבצה , וליתר דיוק , המסלול הנפרד , היה מימושה המלא של קריאת סמילנסקי "להתאים את תכנית הלימודים לכשרים . " בבתי ספר בעלי אוכלוסיה מזרחית הומוגנית הצליחה שיטת ההקבצות להגדיל , אבל רק במעט , את אותו שיעור של 10 % שיכלו לשאוף להישגים דומים לאלה של מרבית האשכנזים . בבתי ספר הטרוגניים נוצר עד מהרה מצב בו הקבצה א' היא מסלול אשכנזי ברובו , בעוד שהקבצות ב' וג' הן מסלול מזרחי ברובו ( , 'ר לדוגמא , סטרונין , . ( 1986 גישת המסלולים הנפרדים הפכה למדיניות רשמית ורבת תנופה בתקופת כהונתו השנייה של זלמן ארן כשר חינוך , ב . 1963 למדיניות החדשה לא ניתן , כמובן , השם "מדיניות המסלולים הנפרדים . " במקום זאת נקראה " מדיניות הטיפוח" —מונח בעל צליל חיובי , המרמז על נכונות לסייע ולהיטיב . ההקבצה הנמוכה , לפי מושג חדש זה , איננה מחוז עונשין , קומת מרתף אליה משליכים את מי שאינו עומד בדרישות , אלא מסגרת קטנה , חביבה ונעימה , בה מורה מסייעת , מבינה וסלחנית עוזרת לילדים "הטעונים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help