sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

סמילנסקי , כמרבית בני דורו , לא הציג לעצמו את השאלה מהו הרקע ההיסטורי להבדלים שנוצרו —ההשתלטות של מערכת חינוך אחת על רעותה , או תנאי הלימוד הבלתי שווים . את צידקת שליטתו של מנגנון המדינה , שהוא עצמו השתייך אליו בתפקידיו כיועץ וכחוקר , לא הטיל בספק . הוא גם לא שאל את עצמו כיצד זה שאותם ילדים , אשר אחיהם ואחיותיהם , או קרוביהם , מצליחים בבתי ספר בחוץ לארץ , אינם מצליחים כאן . שכן סמילנסקי , כמוהו כמרבית עמיתיו , לא הטיל ספק בנכונותה ובאיכותה של תכנית הלימודים הציונית אירופית . כל שטען הוא כי עבור המזרחים היא איננה כלי יעיל להצליח בלימודים . כיון שכך המשיך וקבע כי " המושג הדימוקראטי של 'מתן הזדמנות שווה' צריך לפרשו כמתן הזדמנות ליהנות מתוכנית המותאמת לכשרים , צרכים ומטרות של היחיד , תוך התאמה לתנאי סביבתו" ( שם : שם ; הדגשה במקור . ( במלים אחרות —הילדים המזרחים חסרים את הכשרים הדרושים להצלחה על פי תכנית הלימודים הרשמית , ועל כן צריך להקים עבורם מסגרת לימודית מיוחדת , שתהיה מאופיינת במידה הנכונה של " גיוון והתאמה" ( שם : שם , ( כדי שיצליחו לעלות לפחות כמה שלבים בפירמידת החינוך והחברה — איש איש לפי "כשריו , צרכיו ומטרותיו . " כך נולדה האידיאולוגיה החינוכית הגורסת מסלול לימודי נפרד למזרחים — אידיאולוגיה העומדת ביסוד מדיניות החינוך הישראלית עד היום . הנסיונות הראשונים של "החדרה מכוונת" של כמות כלשהי של מזרחים לתיכון נעשו בדרך מינהלית . כאשר התברר כי מרבית התלמידים המזרחים אינם מצליחים במבחני הסקר , החליט משרד החינוך להנהיג "נורמה ב , "' שאיפשרה קבלת סיוע מטעם המדינה גם לתלמידים שלא הגיעו לציון הנדרש ( אדלר , . ( 25 : 1969 מדיניות זו הובילה , כמובן , לכישלון , שכן אלה שנכנסו לתיכון ללא הכשרה מספקת נשרו ממנו עד מהרה . במקביל הוחל גם בהוצאת שיעור קטן של תלמידים ותלמידות טובים מן הבית ומן השכונה , ובהעברתם לבתי ספר תיכוניים פנימייתיים במרכז הארץ , כדוגמת בית ספר "בויאר" בירושלים . התכנית נקראה —והיא נקראת כך עד היום —תכנית ל"מחוננים" ( אדלר , , ( 26 : 1969 למרות שבתי הספר שליד הפנימיות היו בתי ספר רגילים ביותר של המעמד הבינוני האשכנזי . במסגרת התכנית למדו עד היום אלפי תלמידים ותלמידות מעיירות הפיתוח ומשכונות . תכנית זו סייעה לקבוע נורמה חברתית לפיה ילדות וילדים מזרחים הרוצים בחינוך גבוה צריכים להתנתק ממשפחותיהם ומשכונתם . אימוץ רעיוני מלא של המלצות סמילנסקי התרחש לראשונה עם המעבר לשיטת ההקבצה , לפיה מחלקים את כיתת האם , החל בכיתה , 'ו לשלוש

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help