sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:91

המוקמת על ידי יזם אחד גדול—המדינה — בתוספת בעלי הון פרטיים המקורבים למנגנון המדינתי , מניחה מידה גדולה של אי שוויון בין הפרטים השונים . הכספים שהופנו לתיעוש הוענקו ליזמים בודדים ! העולים החדשים , לעומת זאת , נועדו לקבל משכורת בלבד —וגם זו לא מן הגבוהות . במלים אחרות : תמונתה של חברה תעשייתית מחייבת הפרדה ברורה ביותר —מי לניהול ומי לעבודה בקו הייצור . במקביל להתהוות מדיניות הפיתוח החדשה , החלה להתגבש גם גישה חדשה במדיניות החינוך של המנגנון המדינתי . הגישה החדשה כוונה ישירות לצעירות ולצעירים המזרחים , כאשר מגמתה העיקרית היא פיתוח מסגרות חינוכיות מיוחדות להם . מאז שנות החמישים הראשונות נשמעו במערכת החינוך קולות שביקרו בחריפות את קיומה של תכנית לימודים אחידה לכל —לעולים החדשים ולוותיקים . רבים מאלה שביקשו להסביר את כשלונם של ילדי העולים מארצות המזרח בבתי הספר , ייחסו אותו , כפי שראינו בפרק הקודם , לעובדה שהם חייבים בלימוד אותו חומר שלומדים בני צפון תל אביב ורחביה הירושלמית . בדיון הציבורי השתתפו לא רק אנשי חינוך אלא גם חברי קבוצה שהחלה הופכת לגורם חשוב בקביעת המדיניות החינוכית בארץ : חוקרים אוניברסיטאיים , בעיקר מתחומי החינוך ומדעי החברה , שעמדו בקשר הדוק עם קובעי המדיניות במנגנון המדינתי , הגישו להם את מסקנות מחקריהם וקיבלו מהם תקציבים לביצוע מחקרי מעקב או ניסויים חינוכיים . המדענים התחלקו לשניים : היו שתמכו במדיניות הנקוטה , דהיינו , בהעמדת תכנית החינוך היישובית כמודל כללי מחייב , בטענה שעל העולים לקבל את ערכי החברה המערבית ולהיות למודרניים , כיון שזהו כיוון התפתחות כלל עולמי שאין להמנע ממנו . לעומתם ניצבו חוקרים שנקטו בקו שהיה , לכאורה , ליבראלי יותר , ואשר קרא לפיתוח גישה חינוכית שתהיה ייחודית למזרחים . על הקבוצה השנייה נמנו , מצד אחד , קרל פרנקנשטיין , שביסס את טיעוניו בנימוקים פסיכואנליטיים , ומצד שני משה סמילנסקי , שהסתמך על מדיניות החינוך המפצה שהחלה מתגבשת באותה עת בארצות הברית . אל שניהם נשוב בפרק הבא ( על הדיון ר' דרור , . ( 1963 מן הראוי להזכיר כאן כי בקרב המשתתפים בדיון האקדמי היו כמה שהציעו בתי ספר נפרדים , או כיתות מיוחדות המותאמות ל"כישוריהם הקוגניטיביים" של מזרחים , עוד בתקופת היישוב ( פלד , . ( 120 : 1982 הדחף לשינוי במדיניות החינוך נבע מחששות כבדים של המימסד הפוליטי . הדיון התחולל על רקע העדויות המצטברות על כשלונה של מערכת החינוך בקליטתם של ילדים מזרחים לשורותיה ( סמילנסקי , . ( 1957

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help