sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

דבר שני , נשים היו שותפות חלקיות בלבד בתהליך התגבשותה של האליטה החדשה . אלה שלמדו בתיכון העיוני נמצאו ברובן במגמה ההומאנית , בעוד שהמגמה הריאלית , שהיתה —והינה — היוקרתית יותר , הורכבה ברובה מבנים ( בנטואיץ , . ( 190-189 : 1960 המסלול ההומאניסטי הכשיר את הבנות , מבחינת תכניו , למסלולים מוגדרים ביותר , "נשיים , " של לימודים גבוהים ; לרוב —להוראה . אלא ששיעור הנשים שהגיעו ללימודים גבוהים היה נמוך , בכל שנות החמישים , ואף בשנות הששים , מזה של הגברים ; וזאת למרות שבתיכון היו שיעורי שני המינים דומים . באוניברסיטה העברית , שיעור הנשים בקרב ציבור הסטודנטים נע , בשנות החמישים , בין % ו 3 ל 35 % ( למ"ס , שנתון תש"ך : לוח . ( 22 קרוב לשני שליש מן הסטודנטיות למדו מדעי הרוח או מדעי החברה 5 רק 20 % מהן למדו מדעי הטבע > שם : לוח . ( 23 באמצע העשור השני , ב , 1965 היה שיעור הלומדות על כל 10 , 000 בני 29-20 באוכלוסיה היהודית חצי משיעור הלומדים 282 — לעומת 542 ( למ"ס , שנתון -. 1976 לוח כ"ב . ( 31 / ייצוגן של נשים התחיל להשתוות לזה של גברים רק לאחר מלחמת ששת הימים , כאשר לימודים גבוהים הפכו נורמה כללית בקרב המעמד הבינוני האשכנזי ( שם : שם ; ר' גם זילברברג , . ( 30-29 : 1987 עד כה לא הזכרנו כלל דבר אשר , בעיני רבים , אמור להיות ההסבר המרכזי להישגיהם הלימודיים הנמוכים של ילדי העולים מארצות המזרח ו העובדה שבאו ממשפחות וקהילות בעלות רקע השכלתי נמוך מזה של בני גילם האשכנזים . כיון שנקודות הזינוק היו שונות , הגיוני הוא , כך אומרים רבים , שיגיעו גם להישגים נמוכים יותר . ובכן , לא הזכרנו זאת מכיון שבניגוד לדעה הרווחת , אין זה ברור כלל וכלל שרקע השכלתי קודם הוא בעל השלכות כה מרחיקות לכת . כפי שראינו בפרק הראשון , ההשכלה המודרנית המערבית היא עניין חדש למדי , בכללותו , ולא תופעה בת דורות רבים . ההפרש בין נקודת זמן ההתוודעות לחינוך מודרני בין יהודים במזרח אירופה ובין יהודים במזרח התיכון היה קטן . בשנות הארבעים המאוחרות אפשר היה עוד למצוא יהודים רבים , גם במזרח אירופה וגם בארצות ערב , שהיו הראשונים בתולדות משפחותיהם אשר רכשו חינוך מודרני מלא , כולל תיכון ואוניברסיטה . ואילו משקלן של השכבות אשר לא נהנו מחינוך שכזה היה גבוה בקהילות של שני האיזורים , כאחד . יתרה מזאת — אנשים מקהילות המזרח אשר היגרו לארצות המערב , במקום לישראל , הגיעו בתוך דור או שניים להישגים גבוהים ביותר , שלא כמו בני קהילותיהם בארץ . הדוגמא הבולטת ביותר היא זו של יוצאי מרוקו

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help