sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:82

ואולם "משהתרבו ובעיקר התגוונו בעלי היכולת , ראו לפניהן המשפחות ' הישראליות' החדשות אופקים חדשים . הן תפשו עד מהרה מה ניתן להשיג בעזרת מוסדות של מדינה מתפתחת ונתנו דעתם ועיניהם במה שמצוי במדינות המפותחות ממש ... דיור מרווח , מכונית , ריהוט אופנתי , ציוד חדיש , שרותים , בילויים ונסיעות כסגנון חיים מתמשך של המשפחה" ( שם . ( 74-73 : הבורגנות החדשה הפכה מוקד חיקוי ומשיכה לאנשי היישוב הוותיק — ולבניהם ובנותיהם . אנשי השכבה הניהולית , ואלה שרצו להצטרף לשורותיה —או לצרף אליה את בניהם ובנותיהם —החלו מעניקים חשיבות מרובה לחינוך פורמאלי , כאמצעי היכול להבטיח את ההצטרפות . אמנם , עוד בתקופת היישוב נטו הורים רבים להפנות את ילדיהם ללימודים עיוניים ואקדמיים ( שפירא , . ( 87-86 : 1984 אולם בצד זה היתה גם המגמה של העדפת "קריירה חלוצית . " בשנות החמישים פינתה ה"קריירה החלוצית" את מקומה לקריירה של מעמד בינוני : "בנות ובנים יוצאים לדרכם בחיים כשהם מצויירים בטיפוח טעם טוב , חינוך פורמלי וקשרים חברתיים" ( רוזנפלד וכרמי , . ( 74 : 1979 הדרך לקריירה הבורגנית היתה עתה קלה וחלקה , הודות למעמדם של ההורים : "ההורים הם בלתי תלויים בהווה ומבוטחים ביחס לעתידם , ויש לאל ידם לממן את צורכי הדור הבא" ( שם : שם . ( המעבר היה הדרגתי , ולא כולם ידעו להבחין בכיוון החדש בו נושבת הרוח . רבים המשיכו להיות מונחים על ידי אידיאלים של העבר "— אהבת המולדת ... אימון בעבודה חקלאית ... הכשרה חלוצית ... שאיפה לחברה בנויה על חירות , שוויון , " ... כלשון חוק חינוך ממלכתי , והלכו לגרעיני התיישבות , או הצטרפו לקיבוצים בספר , או הלכו ללמוד בבתי ספר חקלאיים . חלקם נאלצו מאוחר יותר לעשות את הדרך הקשה לבורגנות — לעזוב את הקיבוץ , להסתייע בהורים ברכישת דירה בעיר , להסתייע בידידים בהשגת משרה מכובדת . תהליך דומה קרה גם בחברה הקיבוצית , למשל : " הואיל והחברה הישראלית נעשתה מובילית , נמצאת החברה הקיבוצית בסכנה , כי עצם קיומה הוא סטאטי , ואין בה די אפשרויות פורקן לאמביציה האישית , המסתננת לתוכה בהדרגה . השאפתנות לגיטימית רק אם היא ' למען הכלל , ' ומכאן הקדחתנות בצבירת ההון והרכוש למען הקיבוץ . כך קורה , למשל , שמנהל מפעל או בית הארחה מדבר גלויות על 'ביזנס' ולובש את בגדי ה'ביזנסמך בהנאה גלויה ... בני הקיבוץ הצעירים , שאינם מרבים להשתכר מפראזות ואשר גישתם היא בדרך כלל מציאותית , עלולים להסיק מסקנות . זהו הצל השחור המכסה את פני החברה הקיבוצית : נטישת הערכים , שעליהם הצהירו ואותם הגשימו בעבר , מפלסת את הדרך לעזיבת

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help