sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:64

של מערכת חינוך פלסטינית עצמאית , אשר , כפי שראינו בפרק הקודם , הלכה ונתהוותה בחסות שלטון המנדט , עקרו עתה לתחומי המדינות השכנות , ובעיקר לירדן ולמצרים ( רצועת עזה . ( מרגע שההפרדה בין יהודים לערבים נשתמרה , השאלה היתה כיצד ינוהל החינוך הערבי , ועל ידי מי . תחילה הוטל הניהול השוטף של בתי הספר הערבים על משרד המיעוטים , ולא על משרד החינוך — והיתה בכך הקבלה למצבם של הילדים במחנות העולים , אשר , כזכור , היו תחת פיקוחה של מחלקת התרבות במשרד החינוך , ולא של מחלקת החינוך . "אחת ממחלקות משרד המיעוטים של ממשלת ישראל היא המחלקה לחינוך , תרבות והסברה , המנוהלת על ידי הסופר יהודה בורלא . בין הבעיות שבהן היא מטפלת — שאלת חינוך ילדי הערבים שבמדינה . לשם עמידה על צרכי החינוך של הערבים בערי הצפון הנכבשות , שיגר משרד המיעוטים משלחת לסיור בחיפה , עכו ונצרת . החברים היו : מנהל המחלקה מר יהודה בורלא , מזכיר המחלקה מר משה פיאמנטה , עורך 'חקיקת אל אמר' מר מיכאל אסף , המפקח על הערבית בבתה"ס העבריים , ד"ר י . בן זאב , הסופר והעיתונאי מר מנחם קפליוק , מפקח מחלקת החינוך ד"ר מ . בושטיין , [ איש ] המחלקה לענייני הערבים של הועד הפועל של ההסתדרות ש . סולומון , והמזרחן ומחבר הספר 'הערבים בא"י , ' מר יוסף ושיץ . " המשלחת ביקשה מאנשי החינוך הערבים שפגשה לשלוח דו"חות למשרד המיעוטים , כדי שניתן יהיה לדון "על הקוים של ממשלת ישראל ביחס לחינוך הערבי , תכנית הלימודים הכללית , הפיקוח על בתי הספר ויחס הממשלה לגבי בתי הספר של המיסיון" ( האיץ , . ( 3 . 8 . 48 באותם ימים הועלה ככל הנראה רעיון להעניק אוטונומיה חינוכית למיעוט הערבי החדש . אנו למדים על כך מתוך דיווח על דיון שהתקיים ב"זרם העובדים : " "מר גורפינקל מתנגד לדעה האומרת שיש לתת אוטונומיה עדתית בשדה החינוך ולאפשר לעדות הערבית והנוצרית במדינה להקים מעין כנסת חינוכית משלהם . דבר זה ... משאיר את החינוך בידי הריאקציה הערבית" ( האיץ , . ( 3 . 8 . 48 התנגדות דומה עורר הרעיון להעניק לערבים , במסגרת משרד החינוך , מעמד מקביל לזה של הדתיים . בתחילת 1950 הועלה , ככל הנראה , רעיון להקים במסגרת משרד החינוך מועצה לחינוך הערבי , במקביל למועצות החינוך שהיו אמורות לקום לפי חוק חינוך חובה משנת . 1949 אותו חוק קבע שתי מועצות : מועצת החינוך ( הכללית ) והמועצה לחינוך ממלכתי דתי . מועצת החינוך הכללית התגלתה עם הזמן כגוף מייעץ חסר השפעה ; ואולם מועצת החינוך הדתי הפכה עד מהרה לגוף פעיל ומשפיע , תשתית איתנה למה שניתן לכנות כ"משרד חינוך דתי"

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help