sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

של המיעוט סובלת מהזנחה שיטתית . ומכיון שנחשב למיעוט עוין , לא יכול היה המיעוט החדש לעשות שימוש בכלים דומים לאלה ששימשו בעבר את היהודים —גיוס תמיכה ומימון ממקורות חוץ . במישור המדיניות המעשית , איפשרה ההפרדה למערכת החינוך המדינתית בישראל לנהוג בבתי הספר הערביים כאילו אינם שייכים לה , כאילי אין אחריותה להם שוות משקל לאחריותה לבתי הספר היהודיים . בעוד שההפרדה בין אשכנזים ומזרחים קמה כתוצאה מנסיבות הקליטה , ולא הפכה חלק מוצהר של מדיניות המימסד , הרי שלגבי הערבים היתה מדיניות ההפרדה מוצהרת . למיטב ידיעתי , הרעיון להושיב תלמידים יהודיים וערביים תחת גגו של בית ספר אחד , כמו שנהוג בארצות רב לאומיות או רב עדתיות אחרות , לא הועלתה במסגרת כלשהי , וזאת , ככל הנראה , על רקע העויינות והחיץ התרבותי העמוק ששררו בין הערבים הפלסטינים ובין היישוב הוותיק . כאשר הועלתה בשנות החמישים הצעה כי לאור המחסור בכיתות תיכון ביישובים הערבים ילמדו הצעירים שם בגימנסיות יהודיות , הוא נתקל בהתנגדות ערבית ( ושיץ , . ( 1957 צריך לזכור כי גם בתקופת המנדט לא היה אף אחד משני הצדדים מעוניין בלימודים משותפים , לפחות ברמה היסודית ; כדברי טיבאווי , ... " הבדלי השפה ( שהוחרפו על ידי הבדלי גזע ודת , ועל ידי סכסוך פוליטי מר בין שני העמים ... ( הפכו לבלתי מעשי את רעיון הקמת מערכת חינוך יסודית משותפת לערבים וליהודים" ( טיבאווי , . ( 123 : 1956 דיונים על חינוך משותף , ככל שהיו , נגעו רק לחינוך הגבוה . הרעיון הועלה לראשונה על ידי הבריטים ב , 1922 במסגרת הצעה להקים אוניברסיטה בריטית בפלסטינה שתשמש את בוגרי בתי הספר התיכוניים של שני העמים : לפי טיבאווי , אין עדויות על עמדת הערבים בנושא , אך הצד היהודי הודיע מיד על התנגדותו ( שם . ( 103 .- הרעיון הועלה שוב ב , 1929 אך בלחץ העימות האלים בין הצדדים באותה שנה הורד מסדר היום . מאוחר יותר , ב , 1937 המליצה ועדת פיל לדון בהקמת " אוניברסיטה בריטית של המזרח הקרוב , " אך המלצתה נתקלה בהתנגדות יהודית חריפה ( ריגר , . ( 226 : 1940 נסיון בודד , כנראה , להקים בית ספר תיכון משותף לשני העמים , בעקבות תרומה של הנדבן היהודי ממוצא עיראקי אלי כדורי , נתקל בהתנגדות נמרצת של הוועד הפועל הציוני ; עקב כך פוצלה התרומה לשניים , החלק האחד לבית ספר "כדורי" שבמורדות הר תבור , והשני לבית ספר מקביל בטול כרם ( טיבאווי , . ( 124-123 : 1956 ואולם , לדברי טיבאווי , ההתנגדות לחינוך משותף לא באה רק מצד היהודים , ובאופן כללי , בתנאים של עימות , ספק אם מסגרת חינוכית משותפת היתה מצליחה ( שם . ( 125-124 : בנטואיץ קבל בדיעבד על ההפרדה , וציין כי גם

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help