sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:60

" אגד , " תקיפות של לשכות עבודה — כוונו בעיקר לנושאי תעסוקה ותנאי מגורים . בעיתוני הספרדים , ובעיקר בעתון "במערכה , " ניתן גם למצוא מאמרים נזעמים בנושאי חינוך . אך לכלל התנגדות מאורגנת , או נסיון לפתח אלטרנטיבה , לא הגיעו הדברים . בתום העשור לעלייה ההמונית היתה שליטתו של המנגנון המדינתי הריכוזי על מערכת החינוך היהודית מלאה . כשם שמנגנון המדינה לא היה מוכן לקליטתם של מאות אלפי עולים מארצות ערב , כך גם לא היה מוכן לקליטתם בתוך מערכות המדינה של הערבים הפלסטינים שנותרו בשטח ישראל . מעבר להחלטה שעל המדינה ליטול על עצמה את ענייני החינוך של כל אזרחיה , כולל הערבים , לא היתה לממשלת ישראל מדיניות ברורה כלשהי לגבי מערכת החינוך הערבית שנפלה בחיקה כתוצאה מן המלחמה . מבחינה זאת לא היה תחום החינוך שונה משאר תחומי הממשל : למרות שהסכסוך הפלסטיני יהודי התמשך על פני שנים רבות , ולמרות שמזה זמן רב התקיימו דיונים לגבי עתידה של ארץ ישראל , לא היה הממשל החדש מצוייר במדיניות ברורה לגבי המיעוט הערבי ( קיימן , . ( 1984 ברמה של הפקידות יצר הדבר תחושה של בלבול או של התנגשות בין גישות שונות , כפי שהדבר בא לידי ביטוי במכתב סודי שהפנה מנהל האגף לחינוך הערבי אל שר החינוך בכ' ניסן תש"ט , ( 1949 ) בו ביקש לכנס פגישה בדרג ממשלתי כדי לתאם קו פעולה ביחס למיעוטים . "בשיחותי הרבות עם פקידים וקצינים המטפלים בעניני המיעוטים נתברר דבר אחד למעלה מכל ספק : כולנו לוקים בחוסר ידיעה לגבי קו הפעולה הרצוי לממשלה בשאלה הערבית וכל אחד מאתנו עושה על דעת עצמו , ומה שעולה על דעתו של האחד אינו מזדהה תמיד עם מה שנראה טוב בעיני האחר ואין כל התאמה בפעולות . על הנזק הרב שבחוסר שיטה זה אין צורך להצביע . אבל אם בכמה שטחים מצטמצם חוסר תאום זה בנזק , הרי בשטחים אחרים שיטות מנוגדות הרות סכנה ממש . חנוך ותרבות ודתות הנם מהשטחים המסוכנים האלה . והנה בח' ניסן היתה לי פגישה עם ד"ר הירשברג , מנהל עניני המוסלמים במשרד הדתות ... הספקתי להביע בקצרה את השקפתי על הבעיה הערבית ועל הגישה אליה בשדה החנוך . אמרתי שלדעתי אפשר לקוות שע"י הסרת ההבדלים שביננו ובינם או הקטנתם למינימום נוכל גם להקטין את הנגודים הנובעים מתוך השקפות עולם שונות , ומכאן הסכויים לחיי שקט ושלוה יגדלו . ובשדה החנוך הדבר מתבטא בהקניה לבתי הספר הערבים את אותה הצורה , עד כמה שאפשר , המקובלת בבתה"ס העברים , אותה שיטת הוראה ,

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help