sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

בעלי שכר גבוה ובין בעלי שכר נמוך בתעשייה ( בהרל , ;( 15 : 1985 על הקבוצה הראשונה נמנו בעיקר אשכנזים , בעוד שעל האחרונה נמנו בעיקר מזרחים . על כל אלה יש להוסיף כי לעולים לא היתה מסגרת ארגונית שיכלה לשמש להשגת תנאי דיור ועבודה טובים יותר . הם לא הקימו איגודים מקצועיים חדשים , שכן ההסתדרות פרשה עליהם את חסותה , וגם לא מפלגות חדשות , שכן המפלגות הוותיקות התחרו ביניהן על קולותיהם ; אלא שארגונים אלה נשלטו על ידי אנשי היישוב הוותיק , ופעלו בראש ובראשונה לשמירה על האינטרסים שלהם עצמם . במלים אחרות , העולים החדשים היו בתהליך של הפיכה לפרולטריון — ובחלק מן המקרים אף לפרולטריון שוליים — בלתי מאורגן , נשלט על ידי מנגנון מדינתי ריכוזי , ונתון לחסותם של מפלגות ושל איגודים מקצועיים שהנהגותיהם קשורות למנגנון המדינתי ומשתפות פעולה איתו . טיב החינוך שילדי וילדות העולים מארצות המזרח קיבלו לא בישר טובות לגבי האפשרות שתהליך פרולטריזציה זה ייעצר בדור השני . ההיסטוריוגראפיה המקובלת של מערכת החינוך הישראלית מתייחסת לתקופה זו , בכל הנוגע למוסדות חינוך יהודיים —כאל "שלב השוויון הפורמאלי" ( סמילנסקי , . ( 1973 סמילנסקי ציין כי השוויון התבטא , מחד גיסא , בהנחה שיש צורך בבית ספר אחיד , בתכנית לימודים אחידה ובנורמות הישגים אחידות [ אחידות —דהיינו , אלה של מערכת החינוך היישובית ; ש . ס [ . ומאידך גיסא , בהפעלת לחץ על העולים מארצות האיסלאם להפוך "בדרך קצרה מבחינה חיצונית ל'אירופים "' ( שם . ( 124 : הגם שסמילנסקי סייג את המונח "שוויון" באמצעות המונח "פורמאלי , " יש בשם הזה כדי להטעות . יהיה זה מדוייק יותר לקרוא לשלב זה בשם "שלב ההאחדה הביורוקראטית , תוך שמירה על בידול ותוך חלוקת משאבים בלתי שוויונית . " סמילנסקי עצמו ראה לנכון לציין , במאמר שפורסם 25 שנה לאחר הקמת המדינה , כי השלב הראשון עבר "כמעט ללא התנגדות ציבורית ובלי תופעות של אלימות . " הוא ייחס זאת , בין השאר , ל"כושר ההסתגלות הגבוה" של העולים ( שם . ( 124 : ואכן , היתה גם היתה סיבה להתפלא על מידת ההצלחה של מנגנון החינוך המדינתי להשליט את רצונו . במיוחד אם נזכור כי העולים לא באו , כדברי בן גוריון , "ללא כל תרבות יהודית או אנושית , " אלא מקהילות שרובן קיימו בארצות מוצאן מערכות חינוך מודרניות עבור חלק ניכר מילדיהן . אמנם , אין זה נכון שלא היו מחאות כלל , אלא שהמחאות שהיו —הפגנות "לחם עבודה , " תקיפות של אוטובוסי

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help