sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

לבסוף יש לציין כי למרות קיומו של חוק חינוך חובה . ילדים רבים לא ביקרו כלל בבתי הספר . דו"ח הוועדה הבין משרדית לחקר מצב המעברות , לדוגמא , ציין בשנת 1954 כי רק כ 85 % מהילדים במעברות ביקרו בבתי הספר ; דו"חות ממעברות שונות מלמדים על נוכחות של לא יותר מ 50 % מהילדים ( ברנשטיין , . ( 10 : 1980 סמילנסקי מצא כי "בכמה מקומות היו התוצאות [ של בדיקת נוכחות ] חמורות ביותר , כגון בבנימינה 44 ^ 0 ) חסרים , ( מעוז ציון 30 % ) חסרים , ( מגדל אשקלון 38 % ) חסרים " ( ( סמילנסקי , . ( 164 : 1955 לאור כל אלה , אין זה מפתיע שההישגים הלימודיים של ילדים וילדות מזרחים במערכת החינוך הישראלית היו נמוכים ביותר . בכנס המפקחים לדיון בארגון ההוראה ביישובי העולים נמסר כי "לפי הרושם הכללי קיים פער של שנתיים או שלוש בין תלמיד עירוני לתלמיד בי"ס [ ביישובי העולים . [ כל זה לגבי ידיעות פורמאליות . ואילו התפתחותם ירודה עוד יותר . מעטים מן התלמידים משיגים את הקריאה בכיתה ב- 'א . ' גם בכיתות הבינוניות רבים הם הילדים שאינם יודעים לקרוא" ( משרד החינוך , . ( 6 : 1958 בתזכיר שהגיש משה סמילנסקי לשר החינוך והתרבות בשנת , 1956 צויין כי הקשיים מתגלים כבר בכתה : 'א כרבע מתלמידי כיתה זו בישובי העולים נשארו כתה —לעומת 4 % בלבד בבתי ספר אחרים . לכך התלוו מימדי נשירה גדולים , וייצוג הולך וקטן ככל שעולה רמת בית הספר : "בני עדות המזרח [ מהווים ] כ 52 % מבני השנתונים ... 14-13 וכ 55 % בממוצע בשנתונים ... 17-14 לעומת זאת תופסים התלמידים בני עדות המזרח 32 % מאוכלוסיית כיתות ח' ... ו 17 . 7 % מאוכלוסיית בתיה"ס העל יסודיים" ( סמילנסקי , . ( 136 : 1957 בכיתה י"ב היוו תלמידים מזרחים רק 7 . 8 % ( שם ;( 138 : באוניברסיטה העברית עמד שיעורם על , 5 % ובטכניון —על 3 . 6 % ( שם . ( 144 : התפתחויות אלה בתוך בתי ספר של מחנות העולים , המעברות , מושבי העולים או השכונות של הערים הגדולות , היו קשורות , כמובן , להתפתחויות מחוץ לבתי הספר , במערכת הכלכלית מדינית , ואין להבינן במנותק מהן . העלייה היהודית הגדולה נקלטה על ידי מערכת מדינית ריכוזית , אשר , בתנאים הבטחוניים והכלכליים הקשים ששררו אז , ביקשה לכוון את העליה ולשלוט בה ככל האפשר . העולים שוכנו בדרך כלל , וכפי שכבר ראינו , בשכונות וביישובים נפרדים , תחילה בישובים נטושים ובמחנות עולים , מאוחר יותר במעברות , ולאחר מכן , לאחר ההפסקה בעלייה ההמונית ולאחר שהמנגנון המדינתי הצליח להתאושש ולהתארגן מחדש , ביישובים מתוכננים מראש , בנוסח "מן האניה אל הכפר" או "מן האניה אל עיירת

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help