sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:56

שאת עתידם הם מכוונים , כביכול . רגשות העליונות של מורים רבים מהווים את המכשול הראשון ... מרגשות אלה נובע אוטומאטית הבטחון ש'ממילא הילדים האלה לא יהיו בני אדם . ' הדעות הקדומות —נחלת מרבית המורים — ודווקא הגרועים שבהם — מסוכנות כפליים כשהן עוברות באופן טבעי כמעט אל הילדים המתחילים להאמין , שאמנם נולדו נחותים ואין להם שמץ של תקווה 'להגיע למטרה' —כלומר להשתוות לילדי הוותיקים . אותם מורים נוהגים לרוב להעמיד את תלמידיהם בפני ברירה אשר לדעתי , לפחות , אין בה שום צורך . הילד חייב לדעתם לבחור באחד משני העולמות . עולם משפחתו המזרחית או עולמו הגיבורי , האגדתי כמעט , של הצבר נוסח " . .. 1948 ( לבנברג , . ( 90 : 1964 "בכל שיחה ... באה לידי ביטוי הרגשת הילדים מארצות האיסלאם , שיש בבית הספר היסודי אפליה , לא תמיד מוסווית —אם לא נגדם עצמם , הרי נגד הוריהם ... ביטויים כמו 'זבל אנושי כמוכם' נפלטו לא פעם מפי מנהל בעל תואר דוקטור , המתגאה בהשכלתו ובוותקו בארץ " ... > שם . ( 53 : המורים והמורות לא חשו מחוייבים להורים של תלמידיהם החדשים , ביחוד לאור העובדה שהללו היו מפורקים מכל מסגרת ארגונית . במקרה הטוב התייחסו להורים כלאנשים חסרי בינה ודעת שאינם מסוגלים להבין את מטרות בית הספר , ובמקרה הגרוע —כאל מטרד שיש לנטרלו . לגבי המעברות ציין סמילנסקי בדו"ח שלו משנת 1955 כי "רוב המורים מודים שההורים אינם מופיעים [ לימי הורים ולטכסים ] ואין עושים מאמץ שיופיעו . " המורים תרצו את יחסם להורים כטעונים בנוסח "רמתם כה נמוכה שאין אתה יכול לעשות אתם משהו , " "הם אינם מתעניינים כלל בילדים , " "אין אנו מוצאים אתם שפה משותפת" ( סמילנסקי , . ( 165 : 1955 יוסף שפירא , בדברו על מושבי העולים , ציין ב 1960 כי "יתכן ופיגרנו בשטח זה , מרוב עבודה ומתוך כך שלא מצאנו את הדרך ללב ההורים . אין כלל וכלל בטחון , שבשנה העשירית לפעולת החינוך במושבי העולים , עלינו כבר על הדרך הנכונה" ( שפירא , . ( 53 : 1960 ואילו אברהם שטאל כתב בדו"ח הנ"ל . "היחסים והקשרים ( עם ההורים ) מצומצמים . אין שפה משותפת . אין כל אפשרות להסביר להורים , אפילו רק במעט , את מטרותינו בבית הספר . לכך חסרה השכלה ורצון להבין" ( שטאל , . ( 173 : 1957 ובהמשך : ... " ביקורי ההורים נדירים בזמן האחרון . ואיני מצטער על כך . גם ביקורים בבית ההורים מצד המורים התמעטו , מאחר שהתברר שיש בהם אך תועלת מועטה" ( שם . ( 173 : ועוד : "קשה לומר שיש להורים השפעה חיובית על הילדים . הקללות , החשדנות , האנוכיות , כל אלה מקבל הילד ישר מבית ההורים " ... ( שם . ( 174 :

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help