sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:54

" תמוה מאד שעברו עשר שנים בלא שניתנה הדעת לעיין בבעיות אלה . מספר המאמרים שנתפרסמו על נושא זה קטן ביותר" ( משרד החינוך , . ( 5 : 1958 בפועל , תכנית הלימודים שקיבלו הילדות והילדים ביישובים החדשים היתה שונה עד מאוד מזו שקיבלו ילדי הוותיקים . ב"שרוניה , " כפי שזה עתה ראינו , לימדו בכיתות העולים רק קרוא וכתוב וכישורים בסיסיים אחרים , ולא את מלוא תכנית הלימודים ה"אחידה . " בדו"ח שכתב אברהם שטאל —מי שהיה מאוחר יותר לאחד החוקרים המוכרים בתחום החינוך בכלל , ובתחום החינוך בקרב תלמידים מזרחים בפרט — בשנת , 1957 עת שימש כמורה במושב עולים חדש , צויין כי "מרבית המורים אינם מלמדים לפי תכנית הלימודים מפני שאין הדבר אפשרי ( בשל אי התאמה לעולם המושגים המוכר על ידי הילדים , ובשל אי שליטתם של אלה בשפה העברית , שפת החובה החדשה בהוראה , ( ואינם מלמדים לפי תכנית לימודים אחרת , מפני שאינם יודעים כיצד לחבר אותה או מפני שאינם מעיזים , שהרי אסור לבטל את התכנית הרשמית" ( שטאל , . ( 179 : 1957 בהמשך הדו"ח פירט שטאל בעיות אחרות בעמידה בתכנית הרשמית , וביניהן אי התאמתם של ספרי הלימוד לתלמידים החדשים ( שם . ( 182-. על אי ההתאמה של ספרי הלימוד עמד אחד המפקחים של המשרד , הד"ר נ . ולנשטין , בבואו לנתח את תוכן המקראות שהיו נהוגות אז , שרובו ככולו נלקח מהווי יהדות מזרח אירופה בראשית המאה . "האומנם יש בכוחו של ילד בכיתה , 'ד עם כל רצונו הטוב והכן , להתענג על יצירה זו [ הדובר נתן דוגמא מתוך סיפור של עגנון , [ שהיא ודאי יצירת מופת כשהיא לעצמה ? כלום אין אנו דורשים ממנו משהו שהוא למעלה מן הטבע בשבילו ... ? ועתה הוסיפו כאן את בעיית הילד העולה — גם אם הוא מיוצאי אירופה—על אחת כמה וכמה אם הוא עולה מן המזרח ... ! מה להם ולהווי שהוא אמנם יהודי , אך ספציפי לגלויות מסוימות , שלו לא היה מעולם חלק בהן ? ואגב , המקראות שלנו חסרות כמעט לגמרי את ההווי של עדות המזרח , לא זה שהיה ולא זה שהוא קיים גם היום ... אכן , פרץ ... שלום עליכם ... מנדלי , פייארברג , שב"צ , אפילו אז"ר , מיעוטם אולי יפה . ריבויים ודאי שהוא קשה . " והדובר סיים בנימה צינית : "מנדלי , הרשלי , ליבלה , שמריל , איציקל , זושילה , סריל , דבוריל , ביחוד בפי ילדי העולים — תענוג ממש לשמוע " ! ( משרד החינוך , . ( 45-44 : 1958 בהקשר זה מן הראוי לציין כי מערכת החינוך , ולצידה מוסדות רבים אחרים בחברה הישראלית , ערכו במשך שנים מסע עיקש ועקבי לדחיקת השפה הערבית , שהיתה שפתם של רבים מן העולים מארצות האיסלם ,

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help