sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:50

בנאום שנשא שר החינוך זלמן שז"ר בכנסת תאר את המצב במחנות כך : "נתברכנו בעליית בזק על כנפי נשרים שהביאה איתה גם ילדים וטף , ולא נכנסה לתוך היישוב הקיים , כי אם הוכרחו לרכזם למשך זמן מה בתוך המחנות . איש לא יכול היה לראות את המחנות כישיבת קבע , לא ידענו כיצד להתגבר ולהגיע למינימום של חינוך לילדים ולנוער . עד היום עוד מחצית הילדים הנמצאים במחנות לא מקבלים כל חינוך מסודר . אין בתוך המחנות לא בניינים מתאימים , לא רשות מקומית עוזרת , ומתוך תקוה כי הישיבה היא ארעית לא השלטנו במחנות את הסדר המקובל במדינה ולא הכנסנו את ילדי המחנות לתוך רשת פעילותו של אגף החינוך " ... ( הארץ , . ( 1 . 3 . 50 רק בחורף 1950 הוסכם לשלוח "הודעה מטעם שר החינוך והתרבות לכל מחנות העולים , שבתי הספר במחנות עוברים לרשות אגף החינוך" > שם : שם . ( בנטואיץ ראה בפרשת החינוך במחנות העולים ראיה לכך ש"המינהלה של החינוך , שהמדינה ירשה מידי הוועד הלאומי , לא היתה מוכנה לתפקידים הממלכתיים שהועמדו לפניה" ( בנטואיץ , . ( 58 : 1960 באמצע שנת , 1950 כאשר אוכלוסיית המחנות גדלה מאוד , וכלכלתה הפכה לעול כבד על קופת המדינה , הוחלט לשנות את דרך קליטת העולים , ולהפנותם למעברות —מחנות של אוהלים , פחונים או צריפונים , צמודים או קרובים ליישובים ותיקים . יושבי המעברות היו אמורים לצאת ולהתפרנס בעצמם , תוך שהם ממתינים לשיכון של קבע . כמו המחנות , גם המעברות הפכו , עבור חלק ניכר מיושביהן , לדיור קבע ; רבים שהו בהן במשך שנים . בסוף 1951 ישבו במעברות כ 220 , 000 איש ואישה . כ 70 % , מהם היו יוצאי ארצות האיסלאם ( קצ'נסקי , . ( 75-74 : 1987 שלא כמו הילדים והילדות במחנות , אלה שהועברו למעברות זכו לבתי ספר . אך בתי ספר אלה היו , ברובם המכריע , מוסדות שונים עד מאוד מאלה בהם למדו ילדי הוותיקים . בחלק גדול מן המקרים לא ניתן היה כלל לדבר על "בית ספר" במובן הרגיל של המלה : כיתות שוכנו באוהלים , בבדונים , בפחונים או במבנים נטושים , והן היו פזורות בשטח , ללא תשתית מתקנים סבירה ( ר' קליינברגר , ; 162 = 1969 ברנשטיין , ; 10 : 1980 הסוכנות היהודית , . ( 632 : 1964 "בשנתיים הראשונות סבלו מרבית בתי הספר ממחסור בכל התחומים : מחסור במבנים נאותים , בשולחנות , בכיסאות , בספרי לימוד ; מחסור במורים מוסמכים , מאחר שהמוסמכים העדיפו לעבוד במרכזים המבוססים , ואילו הבלתי מוסמכים , יחד עם מורות צה"ל , לימדו במעברות" ( קצ'נסקי , . ( 80 : 1987 מושג מה על המצב ששרר ניתן לקבל מפרוטוקול ישיבת מחלקת החינוך של משרד החינוך והתרבות ב , 1951 ישיבה שיוחדה לדיון בסיוע של הצבא

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help