sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:45

רק 3 % מן העובדים הבכירים של משרד החינוך הם ערבים ( אל רואג , ' . ( 6 : 1989 כיצד הגיבו המזרחים והערבים ? כיצד קיבלו את שליטתו של המנגנון החדש ? השאלה נוגעת במיוחד לעולים המזרחים , שכן הערבים היו נתונים בהלם התבוסה והמעבר למעמד של מיעוט נשלט — והשליטה בה היו נתונים היתה ממשית ביותר , בדמותו של ממשל צבאי שנמשך עד לשנת . 1966 גורלם היה תלוי ברצונה הטוב של ממשלת ישראל , וזו , כאמור , לא נטתה להעניק אוטונומיה מוחשית כלשהי לקבוצות החדשות שבאו תחת שליטתה . רק בשנות ה 70 היו הערבים עתידים לעלות לראשונה על דרך ההתארגנות לשם מאבק על זכויותיהם כאזרחים . המזרחים , לעומת זאת , נתקבלו , מבחינה רשמית , כשותפים שווי זכויות . מדוע , אם כן , לא ניסו לשמור על מידה כלשהי של שליטה על גורלם החינוכי ? ההסבר העיקרי לכך מצוי , ככל הנראה , בהתפרקות המסגרות הקהילתיות של יהודי המזרח . העלייה לא היתה , כמעט באף אחד מן המקרים , צעד רצוני ויזום של הקהילה , אלא תוצר של הרעה מהירה במעמדם של היהודים לאחר המלחמה ב 1948 בארץ ישראל , שהיתה מלווה בפעילות ציונית מכוונת לעידוד העלייה ( הלל , ; 1986 בראגינסקי , ; 1978 כהן , . ( 1973 ברוב המקרים לא דמתה העלייה להגירה , במובנה המקובל של המלה , אלא לפינוי חירום . הפינוי לווה במשבר בהנהגה הקהילתית המקומית ( , 'ר לדוגמא , מאיר , . ( 466-. 1989 תהליך העלייה עצמו היה בשליטה של נציגי המנגנון המדינתי החדש בארץ , וכך גם תהליך הקליטה בארץ . במלים אחרות , יהודי המזרח עברו משלטון קהילתי עצמאי לידי המנגנון המדינתי של ישראל —בכל התחומים , וגם בחינוך . על כך יש להוסיף גורם שכבר הוזכר לעיל : תחושת העולים —תחושה שהודגשה שוב ושוב , כמובן , בידי נציגי המדינה —כי הם מגיעים למדינה שלהם , מדינה יהודית שמנגנוניה יספקו להם את כל אותם הדברים שהם מספקים לשאר העולים היהודים . העולים נאלצו ללמוד על בשרם כי מדינה נוטה לדאוג בעיקר לאלה היודעים להתארגן ולהיאבק על חלקם . לפני סיום נציין כי התהליכים בהם אנו מדברים גרמו לשינויים מרחיקי לכת במערכת החינוך המדינתית כולה , ולא רק במיגזר של העולים החדשים ובמיגזר הערבי . שלוש מערכות , שהיו בעבר קטנות ואינטימיות , יחסית , ואשר הצטיינו ברוח של מסירות , של יוזמה ושל הנעה אידיאולוגית חזקה , פינו עתה את מקומן למערכת מדינתית ביורוקראטית רחבת ממדים , הנוהגת

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help