sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:42

מתמדת ( מ 25 . 9 % ב 1948 ל 19 . 1 % ב ( 1953 ( קיל , . ( 50 : 1977 בשנים 1965-1960 קלטו בתי הספר הממלכתיים דתיים 51 % מכלל הגידול הטבעי של מערכת החינוך היסודי , ובשנים 62 % — 1968-1962 מכלל הגידול הטבעי ( קיל , . ( 205-197-. 1969 בשנת 1968 מנה הזרם הממ"ד 28 . 8 % מכלל התלמידים והתלמידות היהודים בישראל ( שם : שם . ( יש לציין בהקשר זה כי "עיסקת " 1953 העניקה , ככל הנראה , למפד"ל " חזקה טבעית" על כל העולים המוגדרים כיוצאי חברות מסורתיות , ובייחוד על אלה מארצות העולם השלישי . עד ל , 1990 לדוגמא , נשלחו תלמידים עולים מאתיופיה באופן אוטומאטי למוסדות חינוך ממלכתיים דתיים . רק אז הוחלט להעניק להורים יוצאי אתיופיה את הזכות לבחור בין הזרם הממלכתי הכללי לבין זה הדתי ( האיץ , . ( 12 . 2 . 90 החינוך הממלכתי דתי הפך , אם כן , כדברי אחד מראשיו , ל"נושא העיקרי בעול קליטתם של בני עדות המזרח" ( קיל , . ( 51 : 1977 רק לאחר מעשה גילו עסקני הזרם כי בצד הסוכריה הפוליטית יש גם גלולה מרה ; וכדברי קיל עצמו . "ברם , במקום שאתה מוצא מקור גדולתו של החמ"ד , שם אתה מוצא גם חולשתו . רבים מבני עדות אלה נמנים עם השכבות הפחות מבוססות במדינה " ... ( שם : . ( 51 ואכן , מאוחר יותר , כאשר החברה הישראלית עברה תהליכים של התברגנות , ביקשו ראשי החינוך הממלכתי דתי בכל מאודם להיפרד מעל אותם ילדים עליהם נלחמו בשנות החמישים בחרוף נפש . אך לכך נחזור בהמשך . על ילדי וילדות הערבים לא היתה תחרות בין הזרמים , שכן , כאמור , הם למדו בנפרד מבני גילם היהודים . אין זאת אומרת שהמפלגות הניחו לתלמידים הערבים לנפשם , אלא שכאן היה המאבק ביניהן שונה : הוא נסוב על השליטה ברשויות המקומיות , ודרכן , על מינויי המורים — משרה רבת חשיבות בשוק העבודה הערבי המדולל . מפא"י זכתה כאן ברוב הקופה , וללא מאמץ כמו זה שהשקיעה במיגזר היהודי , הודות לשליטתה הכמעט מלאה במנגנון הממשל הצבאי , שהיה מעורב בכל הדרגים של ניהול מערכת החינוך הערבית . התבססות המבנה הארגוני החדש הפיכתו של "משרד החינוך" היישובי למשרד החינוך של המדינה היתה מלווה בגידול ניכר במנגנון שלו , הן בפקידות והן בכוח ההוראה . את מקומו של ועד החינוך הקטן והאינטימי של תקופת היישוב תפס עתה בהדרגה מנגנון ביורוקראטי מורכב ומסועף .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help