sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

מערכת החינוך . המחקר החינוכי מושפע , בעקיפין , מן המיתוס הרווח בציבור בכללותו , לפיו בית ספר הוא זירה נקייה מהשפעות , בה מתגלית במלוא טהרתה יכולתו השכלית של הפרט , הניצב , שווה בין שווים , אל מול דרישות המדע . מרבית החוקרים אינם נוהגים להכיר בגלוי , במסגרת מערך המחקר שלהם , בעובדת היותו של בית הספר מוסד פוליטי מעמדי , המשמש מטרות קהילתיות ולאומיות . על כך יש להוסיף שרבים מן החוקרים בישראל קיבלו את ההנחה הרווחת כאילו התלמידים החדשים ערכו מפגש ראשון עם חינוך מודרני "אמיתי" רק בבית הספר הישראלי . מנגנון החינוך המדינתי החדש מיד עם הכרזת העצמאות עברה השליטה על ענייני החינוך במדינה לידי הגוף אשר עד לאותו רגע ניהל את מערכת החינוך הציונית אירופית , דהיינו , ועד החינוך של הוועד הלאומי . עצם ההעברה של הסמכות המדינתית החדשה לידי אנשי הוועד הלאומי נתפסה , ככל הנראה , כדבר מובן מאליו , והראיה לכך היא שבמשך קרוב לשנה לא הוקם כלל משרד חינוך , וועד החינוך לשעבר המשיך בעבודתו כמקודם . הממשלה הראשונה , שהוקמה עם הכרזת המדינה , לא כללה בשורותיה שר חינוך . הממשלה פנתה אל מנגנון הוועד הלאומי וביקשה ממנו להמשיך ולנהל את ענייני החינוך , הבריאות והשירותים הסוציאליים . שירותי הבריאות והשירותים הסוציאליים מצאו עד מהרה את מקומם במנגנון המדינתי החדש . ענייני החינוך , לעומת זאת , הועברו לאחריותה של ועדת שרים בת חמישה חברים , ללא משרד מיוחד לנושא ( הארץ , . ( 25 . 8 . 48 שנת הלימודים הראשונה במדינת ישראל נפתחה לאחר שהממשלה התחייבה "להמשיך בתשלומים למערכת החינוך לפי המתכונת של הממשלה הקודמת [ ממשלת המנדט ; ש . ס , [ . שהיו מועברים לוועד הלאומי ... ביחס לעתיד , החליטה הממשלה שעד לאסיפה המכוננת יתנהל החינוך לפי החוקה הקיימת [ חוקת החינוך של הוועד הלאומי , ש . ס [ . ומנהל החינוך [ של הוועד הלאומי , ש . ס [ . מוזמן להמשיך בתפקידו" ( הארץ , . ( 14 . 9 . 48 משרד חינוך הוקם לראשונה רק לאחר הבחירות לכנסת הראשונה , במרץ 1949 ( הארץ , . ( 9 . 3 . 49 כל אותה עת המשיך "משרד החינוך" של הוועד הלאומי לנהל את מערכת החינוך —שעתה כללה כבר עולים רבים וערבים . גם כאשר הוקם באופן רשמי המשרד , המשיכה להתקיים , למעשה , המסגרת הארגונית של המערכת היישובית : חוק חינוך חובה משנת , 1949

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help