sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

את המדינה בפני אזרחיה הצעירים . הסתייגות זו עולה בבירור מדברים שכתב הממונה הראשון על החינוך הערבי במשרד החינוך , י . ל . בן אור , כאשר סיפר על לבטיו כאשר לאיוש בתי הספר הערבים , שסבלו בשנים הראשונות למדינה ממחסור חמור במורים : onoir r לאחינו עולי הארצות הערביות , ובעיקר עולי עיראק ... [ אבל ] עולי עיראק או מצרים או סוריה רחוקים מאוד מההווי היהודי הישראלי ואינם מכירים את ביה"ס העברי ואת דרכיו ושיטותיו , ואיך יוכלו להציג את עם ישראל ואת החינוך היהודי כלפי הערבים ? אעפי"כ נאלצנו " ... ( בךאור , . ( 23 : 1951 באשר לערבים הפלסטינים שנותרו בתחומי מדינת ישראל , הם היו חלק מעם אשר עד לפני זמן קצר היה צד במלחמה נגד היהודים , מלחמה אשר אף אחד מן הצדדים לא חש כי אכן נסתיימה סופית . הם הוגדרו על ידי המנגנון המדינתי החדש כאוכלוסייה עויינת , או חשודה בעויינות , העלולה לחרש את המאבק ביהודים עם השתנות הנסיבות . עקב כך היו נתונים משך זמן רב תחת ממשל צבאי גלוי , ומאוחר יותר תחת פיקוח בטחוני שוטף . אנשי מנגנון החינוך המדינתי החדש היו מודעים לחשיבות התודעתית של מערכת חינוך עצמאית , ובוודאי ביקשו למנוע כלי רב עוצמה שכזה מן הערבים . על כך צריך גם להוסיף כי רבים מן המשכילים , המורים והמנהלים הערבים עזבו את הארץ עם זרם הפליטים , ועל כן לא היתה כמעט בקיים הנהגה קהילתית לאומית בכלל , וחינוכית בפרט — שתתבע אוטונומיה וניהול עצמי . הספרות העוסקת בחינוך בישראל , בבואה לנתח את הסיבות לפערים הגדולים בהישגים לימודיים בין צאצאי שלוש הקבוצות שסקרנו , התעלמה , ככלל , מן הרקע ההיסטורי למפגש שהתרחש בישראל . החוקרים הרבים העמלים מזה שנים להסביר את הישגיהם החינוכיים הנמוכים של יוצאי ארצות המזרח שקלו גורמים מגורמים שונים , החל באווירה החינוכית בבית וכלה ביכולת ההפשטה של הילדים ( לסקירה של מחקרים מוקדמים ר' אלבוים דרור , ;( 1963 אולם מחקרים המנתחים את השפעת אובדן השליטה של המזרחים על חינוך בניהם ובנותיהם , על כל הכרוך בכך —מטרות חדשות וזרות , תכנים חדשים וזרים , מחנכים חדשים וזרים —לא קיימים . בניתוחים של הישגי מערכת החינוך הערבית בישראל — שמספרם קטן מאוד ביחס למחקרים אודות מזרחים — יש , מטבע הדברים , מודעות גבוהה יותר ליחסי השליטה בין רוב ומיעוט , בעיקר בכל הנוגע לתכנים לאומיים של תכניות הלימודים ולאפלייה בתקציבים ( מרעי , ; 1978 צרצור , . ( 1985 באשר למישור ההישגים , נוטים החוקרים , המעטים ביחס , להתרכז בגורמים הנחשבים כקשורים ליכולת האישית , ופחות מכך בגורמים הקשורים במאפיינים הפוליטיים לאומיים של

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help