sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

זו הערבית התפרקה עם התמוטטות המערך הארגוני הקהילתי הפלסטיני ועם עקירתם של האינטלקטואלים ואנשי החינוך הפלסטינים אל מחוץ לתחומי המדינה . מערכות החינוך הקהילתיות של יהודי המזרח התפרקו משום שתהליך העלייה והקליטה לא התנהל בשליטה של הקהילות עצמן , אלא בשליטה של הסוכנות היהודית ושל מנגנון המדינה בישראל . כתוצאה מכל אלה נכנסו המזרחים והערבים —הורים , תלמידים ומורים —אל תוך מערכת החינוך המדינתית החדשה כאזרחים פרטים , איש איש לעצמו , בלא המסגרות שאיחדו אותם עד לפני זמן מועט . הערבים הפלסטינים , שהפכו במהלך המלחמה למיעוט , לא קיבלו מן המדינה החדשה את החופש להחזיק במערכת חינוך עצמאית , חופש דומה לזה ממנו נהנתה מערכת החינוך היהודית עצמה בתקופת המנדט , ועוד קודם לכן , בתקופת השלטון העות'מאני , עת פעלה תחת ההגדרה של רשת חינוך פרטית . בניגוד למדיניות המיעוטים הליבראלית , יחסית , של האימפריה העות'מאנית ושל משטר המנדט הבריטי , שאפה המדינה בישראל למונופול על כל מערכת החינוך . אלא שמערכת החינוך המדינתית החדשה לא קלטה את המיעוט אל קרבה , כפי שעושה ארצות הברית , למשל , למהגרים אליה נ בתי הספר הערביים מצאו עצמם בשליטה מלאה ומקיפה של מנגנון החינוך החדש —אך מופרדים הפרדה מלאה מאלה היהודיים . באשר ליהודים שעלו מארצות ערב , אי ההמשכיות של מערכות החינוך שלהם נראית , לכאורה , כיותר "טבעית" או מובנת מאליה , שהרי מדובר כאן בעולים יהודים המתקבלים אל חיקה של חברה קולטת יהודית , במסגרת מדינת לאום יהודית שכל מטרתה לשמש בית לכל היהודים . אלא שמערכות החינוך של יהודי המזרח היו בעלות ייחוד משלהן , כולל שפה , ספרי לימוד ותכניות לימוד . כל אלה היו בסיס אפשרי למסגרת חינוכית ייחודית גם במדינת ישראל . יתרה מזאת : אפשרות שימורה של מסגרת חינוכית מזרחית ייחודית אינה בלתי סבירה , אם נזכור כי מערכת החינוך הציונית אירופית לא היתה מערכת אוניברסאלית ואחידה , אלא ארגון גג שבמסגרתו פעלו שלושה זרמים שונים — "הכללי , " "העובדים" ו"המזרחי , " אשר אף המשיכו לפעול כמסגרות אוטונומיות למדי גם אחרי קום המדינה ; הם בוטלו רק כעבור חמש שנים . להשתלטותה המוחלטת של המערכת האחת על שתי רעותיה היו מספר סיבות . ראשית , המנגנון המדינתי החדש היה מורכב ממנהיגי הציונות האירופית , תנועה שראתה את עצמה כמבשרת מהפכה חברתית ותרבותית , אותה ביקשה להחיל על כל חלקי העם היהודי . עמדה "שליחותית" זו מנעה פתיחות פלוראליסטית כלפי המסורות החינוכיות והתרבותיות של

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help