sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

פוק שני השתלטות מערכת החינוך היישובית ב , 1948 במלחמת בין היהודים והערבים בארץ ישראל , ניצחו היהודים , השיגו שליטה על חלק גדול משטח הארץ והקימו בו מדינה . הערבים הפלסטינים , שהפסידו במלחמה , נעקרו ברובם מן הארץ , כשעל העקורים נמנים כמעט כל בני המעמד השליט והבינוני ; בשטח ישראל נותר מיעוט פלסטיני , שרוב מניינו פלאחים ופועלים . בעת ובעונה אחת החלה להגיע לישראל עליה יהודית גדולה , ובתוכה יהודים רבים מארצות האיסלאם . בכמה מקרים , כמו זה של יהודי עיראק , הועתקו לישראל קהילות מזרחיות שלמות . שלוש הקבוצות אותן תיארנו , או חלקים ניכרים מתוכן , מצאו עצמן עתה תחת קורת גג מדינתית אחת . מה עלה בגורל שלוש המערכות שסקרנו בפרק הקודם ? עקרונית , יכולים היו הדברים להתפתח במספר כיוונים . האחד , המשך פעולה אוטונומי של כל אחת משלוש המערכות , במתכונת דומה , למשל , לזו בה פעלו מיעוטים לאומיים או דתיים בפולין בתקופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה , או באימפריה העות'מאנית , כאשר כל מערכת מנהלת את עצמה , וכאשר משרד החינוך של המדינה משמש בעיקר כמסגרת פיקוח עליונה ; השנייה —מיזוג של שלוש המערכות ברמה של תכנית הלימודים הכללית , וכן במישור הפיקוח והתיקצוב , תוך שמירה על מסגרות לימוד נפרדות ועל תכנים מסויימים נפרדים , כדוגמת היחסים בין בתי הספר של הזרמים היהודיים השונים בתקופת היישוב ; השלישית —מיזוג מלא של שלוש המערכות , בכל הרמות —כיתות משותפות , תכנית לימודים משותפת , מורות ומורים משותפים , במתכונת דומה , לדוגמא , לזו הקיימת בארצות הברית באיזורי מגורים הטרוגניים . בפועל לא התפתחו הדברים באף אחד מן הכיוונים הללו . אחת המערכות בהן דנו , זו הציונית אירופית , השיגה ב 1948 שליטה בלעדית על המנגנון המדינתי החדש , בעוד ששתי האחרות הפסיקו לתפקד כמערכות עצמאיות .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help