sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

אם נסכם את התיאור הקצר של שלוש מערכות החינוך , נוכל לומר כי חינוך מודרני לא היה "המצאה בלעדית" של אף אחת משלוש הקבוצות שסקרנו . בכל אחד משלושת המקרים אימץ חלק , לפחות , מן האליטה , את בית הספר המערבי ככרטיס כניסה לעולם ה"מודרני , " זה אשר התגלם במעצמות האירופיות , שרכשו להן במאה התשע עשרה שליטה כלכלית , טכנולוגית וצבאית על העולם . בכל שלושת המקרים שימש החינוך החדש כלי להגדרת הזהות הלאומית ולגיבוש הארגון הלאומי , כצעד מקדים לתפיסת מקום של כבוד בזירה הבינלאומית החדשה . מבחינה זאת , מערכת החינוך הציונית אירופית בארץ ישראל הרחיקה לכת מכולן , שכן היתה חלק מתנועה לאומית מגובשת היטב , שחתרה מלכתחילה לעצמאות מדינית , ויצרה את הכלים הנחוצים לכך , כולל משאבים כספיים . כיון שכך היתה מסוגלת לקבוע בעצמה את מדיניותה ואת תכניות הפיתוח שלה , לכלול את כל שלבי החינוך , ולהחזיק סגל הוראה וניהול , כולל מנגנון להכשרת סגל הוראה . יהודי מרוקו ועיראק , כמוהם כרוב היהודים בארצות ערב , לא פעלו להקמת מדינה משלהם , כי לא סבלו מרדיפות וממצוקה כמו אחיהם באירופה . לעומת זאת , הם חתרו לשפר את מעמדם הקהילתי בתוך ארצותיהם , על רקע של שליטה קולוניאלית אירופית , ועל רקע של התעוררות לאומית של שכניהם הערבים . באשר לערבים הפלסטינים , מערכת החינוך שלהם היתה בשליטה של שלטונות המנדט הבריטי , וכתוצאה מכך לא יכלה להגיע להישגים ולמעמד זהים לאלה של הציונים האירופים . אולם גם כך היא שיחקה תפקיד חשוב בגיבוש הקהילתי הלאומי , כולל ההכשרה של סגל מחנכים שחתר לקראת השתחררות מן החסות הבריטית , וידע לתפקד היטב בנסיבות שנוצרו לאחר סיום המנדט . ההתפתחות של שלוש המערכות שסקרנו הגיעה לנקודת מפנה בעקבות המלחמה שפרצה בארץ ישראל ב . 1948 המלחמה גרמה לשלוש המערכות , שהתנהלו עד אז כל אחת במסלולה היא , להיפגש .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help