sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

ערביות עצמאיות בארצות השכנות באותן שנים ( טיבאווי , . ( 179-178 : 1956 הערבים הגיבו על כך במחאות בלתי פוסקות . הבריטים לא הנהיגו חינוך חובה , ומערכת החינוך שלהם מעולם לא היתה אוניברסאלית . לא רק שלא היו מספיק בתי ספר לכל , אלא שגם לא היו מקומות לכל התלמידים אשר ביקשו ללמוד : בכל אחת מן השנים 1945 / 6-1942 / 3 נדחו % ר 3 מכלל המבקשים להתקבל לבתי הספר הערביים הממשלתיים ( קליינברגר , ; 30 : 1969 טיבאווי , . ( 165-162 : 1956 במקביל לרשת החינוך הממשלתית התפתחה בתקופת המנדט גם רשת חינוך ערבית מוסלמית פרטית , ביוזמתו ובהנהלתו של הוועד המוסלמי העליון , ולצידה המשיכה להתקיים ולהתפתח רשת בתי ספר של המסדרים הנוצריים . ואולם , הגם ששתי הרשתות הללו התרחבו מאוד בתקופת המנדט , קצב ההתפתחות של הרשת הממשלתית היה מהיר יותר : בשנת 1925 היו בבתי הספר הממשלתיים כ 19 , 000 תלמידים , ובבתי הספר הפרטיים — מוסלמיים ונוצריים — מספר זהה ; ב 1945 היו ברשת הממשלתית 81 , 000 תלמידים , ואילו ברשתות הפרטיות רק כמחצית 44 , 000— > שם . ( 66 : עם התקרב תקופת המנדט לסיומה שרר הבדל ניכר בין מערכת החינוך הערבית ובין זו היהודית . לפי נתונים של טיבאווי , בשנת , 1944 מתוך כלל גילאי בית ספר הערבים , , 300 , 000 למדו בפועל רק , 97 , 400 דהיינו — 32 . 5 % ( שם : ;( 171 אצל היהודים , לעומת זאת , עמד שיעור הביקור בבתי הספר , כפי שראינו לעיל , על . 90 % היו גם הבדלים ניכרים בתוך מערכת החינוך הערבית : על פי חישובים של מחלקת הסטטיסטיקה של ממשלת המנדט , שיעור הביקור בבית הספר בקרב המוסלמים היה נמוך ביותר , ועמד על , 15 % ואולם השיעור המקביל בקרב הנוצרים עמד על — 90 % זהה לשיעור הביקור אצל היהודים ( ממשלת פלסטינה , . ( 186 : 1946 אצל המוסלמים היה הבדל ניכר בין כפריים לעירוניים , ובתוך כל קטיגוריה — בין בנים לבנות : בעוד שבקרב גילאי בית הספר העירוניים למדו 85 % מן הבנים ו 609 ' 0 מן הבנות , הרי שבקרב בני גילם הכפריים ( בכפרים חיו אז כ 65 % > מכלל הערבים ) למדו 60 % מן הבנים ורק 7 % מן הבנות ( שם לשם . ( רק 46 מכלל 400 בתי הספר הממשלתיים בכפרים היו בתי ספר לבנות ( טיבאווי , . ( 228 : 1956 אחת הסיבות למיעוט בתי הספר לבנות היה המחסור במורות : ב 1943 / 44 כלל ציבור המורים בבתי הספר הממשלתיים הערביים — שמנינו הגיע ל 900 —רק 66 מורות ( ממשלת פלסטינה , 1946 ל . ( 189 בקרב המיעוט הערבי נוצרי היה היקף החינוך , לבנים ולבנות כאחד , רחב יותר ( טיבאווי , . ( 228 : 1956 רק מעטים — כ — 10 % המשיכו בלימודיהם מעבר לשלב היסוד , שנמשך

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help