sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

מסורתיים ; ואולם ערב מלחמת העולם הראשונה היה ברור לעין כל כי ידם של בתי הספר הממשלתיים המודרניים היא על העליונה ( שם . ( 182-181 : במקביל לרשת הממשלתית התורכית פעלה גם רשת פרטית ערבית מוסלמית , שמנתה ב 379 1914 בתי ספר עם סך כולל של 8 , 705 תלמידים ( ורק 131 תלמידות . ( מרבית בתי הספר הללו היו כותאבים מסורתיים , ואולם תחת השפעתה של תנועת התחייה הערבית החלו קמים גם כותאבים מודרניים , כדוגמת "החדר המתוקן" של יהודי מזרח אירופה , שכללו נושאים חילוניים בנוסף על לימודי הדת המסורתיים . התלמידים בבתי ספר אלה השתייכו רובם ככולם למעמד הגבוה הערבי , בגלל שכר הלימוד שנדרש בהם . שפת הלימוד היתה ערבית , והמורים הדגישו נושאים ערביים לאומיים ( שם ; 56-60 , 20 : מרעי , . ( 12-11 : 1978 בצד שני אלה פעלה גם רשת בתי הספר של המסדרים הנוצריים האירופיים . בתי ספר של מסדרים נוצריים היו קיימים בארץ ישראל , סוריה ולבנון מזה מאות שנים , ואולם במחצית השנייה של המאה התשע עשרה הפכו לתנועה נרחבת . הם היוו חלק מתנופת ההתפשטות של מעצמות אירופה , כמו גם מן התחרות הפנימית בינן לבין עצמן על איזורי השפעה . הם משכו בעיקר את האוכלוסיה הערבית נוצרית , אך היוו אלטרנטיבה לבתי הספר התורכיים גם עבור מוסלמים . בתי הספר הנוצריים , שלא כמו אלה התורכיים , לימדו בערבית ולא הדגישו את האידיאולוגיה המדינית התורכית ; עקב כך מילאו תפקיד חשוב בהתהוות הלאומיות הערבית המודרנית ( אנטוניוס , 1946 לפרק ; 3 טיבאווי , ; 23-21 : 1956 מרעי , . ( 11-10 : 1978 בעקבות מלחמת העולם הראשונה עברו הערבים בארץ ישראל לשליטת האימפריה הבריטית . הבריטים הקימו רשת חינוך מדינתית רחבה למדי , על יסוד הרשת העות'מאנית ותוך שילוב של רבים מבתי הספר המוסלמיים הפרטיים . רשת החינוך של שלטון המנדט הבריטי היתה , בפועל , רשת חינוך ערבית , שכן מוסדות החינוך היהודיים ( כמו גם אלה הנוצריים , ( קיבלו מעמד מוכר של בתי ספר פרטיים , ושמרו על מסגרת נפרדת ( אלבוים דרור , ; 40 : 1985 בנטואיץ , . ( 46-42 : 1960 הצעות לחינוך משותף הועלו , בין השאר , על ידי ועדת פיל הבריטית , אולם נתקלו בהתנגדות משני הצדדים ( ר' ריגר , ; 226 : 1940 להערכה ערבית בדבר האפשרויות —המועטות — להקים מערכת חינוך יהודית ערבית משותפת , ר' טיבאווי , . ( 125-124 : 1956 הבריטים פתחו בתנופה גדולה , אולם עד מהרה צימצמו את השקעותיהם בחינוך , ובמהלך רוב שנות המנדט שמרו על רמת השקעות נמוכה למדי ( שם ; 159-155 : קליינברגר , . ( 30 : 1969 למעשה היו השקעותיה של ממשלת המנדט בפיתוח רשת החינוך הערבית נמוכות , יחסית , מאלה של ממשלות

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help