sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

פרק ראשון שלוש מעוכות חינוך שהיו " בית ספר ישראלי" הוא מושג מלאכותי , במידה רבה , שכן בפועל קיימים בישראל שלושה סוגים של בתי ספי : בית ספר של השכונות המבוססות , שרוב תלמידיו אשכנזים ; בית םפר של עיירות הפיתוח ושל השכונות ה"דרומיות" בערים הגדולות , שרוב תלמידיו מזרחים ; ובית הספר הערבי . מבט היסטורי רחב מאפשר למצוא את מקורותיהם של שלושת סוגי בתי הספר בשלוש מערכות חינוך אשר עד ל 1948 התקיימו בנפרד זו מזו , ואשר לולא אותה מלחמה והמרעה שקמה בעקבותיה , סביר שהיו ממשיכות כל אחת בקיומה העצמאי , מבלי שתבואנה לכלל מפגש . בשלוש מערכות אלו נעסוק בפרק הזה . הדעה הרווחת היא שחינוך מערבי מודרני , כזו ? האמור לאפיין את "בית הספר הישראלי , " הוא פרי התפתחות שחלה אצל יהודי אירופה , שבקרבם קמה התנועה הציונית . לסי דעה זו , הציונים האירופים הם אשר הביאו עמם את החינוך המודרני לארץ ישראל , והם אשר פתחו את שעריו בפני הקבוצות החדשות שבאו תחת שלטון המדינה ב 1948 —הערבים והיהודים שעלו מארצות ערב . למעשה , מערכת החינוך הישראלית איננה '' המצאה בלעדית" של קבוצה אחת מן הקבוצות המרכיבות כיום את החברה הישראלית . מערכת החינוך היא תוצר של איחוד מאולץ של שלוש מערכות חינוך שנולדו בהפרשי זמן קצרים ובנסיבות דומות למדי . שלושתן היו "מודרניות" באותו מובן , ושלושתן אף עלו על מסלול התפתחות דומה . אלא שההתפתחות של שתיים מהן נקטעה באיבה , והן מצאו עצמן , בתחומי מדינת ישראל , בשליטתה של השלישית . הכוונה למערכת החינוך של הציונים האירופים בתקופת היישוב ; למערכת החינוך שפותחה בקרב הערבים בארץ ישראל בסוף ימי האימפריה העות'מאנית ובתקופת המנדט הבריטי , ולמערכות החינוך

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help