sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אשכנזיות ברובן ( בעיקר בני המעמד הבינוני המזרחי ) ובמיעוט קטן עוד יותר של אשכנזים הגרים בשכונות מזרחיות ברובן ( בעיקר בני המעמד האשכנזי הנמוך . ( ואולם הבסיס העיקרי להבדלה העדתית בין בתי הספר הוא בקביעה תרבותית , שקיבלה גושפנקא מדינתית , לפיה תלמידים ותלמידות מזרחים הם בעלי יכולת לימודית נמוכה מזו של בני גילם האשכנזים . בשנות החמישים והששים , עת התברר כי הישגיהם הלימודיים של בני העולים מארצות ערב נופלים מאלה של בני האשכנזים הוותיקים ומאלה של האשכנזים שהגיעו בעליה ההמונית , מיהר המימסד לייחס את הכשלון להבדלים ביכולת אינטלקטואלית , הגם שהיו לכשלון סיבות פרוזאיות ביותר , עליהן נעמוד בפרקים הבאים . אזי החליט משרד החינוך על מדיניות של "טיפוח" התלמידים והתלמידות בשכונות ובעיירות הפיתוח . תלמידים ותלמידות "טעוני טיפוח" הם , על פי ההגדרה הרשמית , מזרחים — בני / ות אב שמוצאו מאסיה או מאפריקה והוא בעל מספר נמוך של שנות לימוד ואב למספר רב של ילדים ( למ"ס , 1980 : י"ח . < כיום מוגדרים כך למעלה ממחצית מכלל התלמידים והתלמידות המזרחים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים . אלא שהתיוג השלילי , והציפיות הנמוכות המתלוות אליו , פוגעים במידה רבה במרבית הילדים והילדות המזרחים , גם כאלה שהוריהם אמידים ומשכילים ומספר אחיהם או אחיותיהן קטן . מדיניות ה"טיפוח" יצרה מסגרות לימודיות ייחודיות למזרחים : בחינוך היסודי — בתי ספר לתלמידים "טעוני טיפוח ; " בכיתות העליונות של בית הספר היסודי ובחטיבות הביניים — הקבצות , המפרידות בין "רמות" שונות של תלמידים , ומעניקות , בפועל , חינוך ירוד לתלמידי ההקבצות הנמוכות ; בחטיבה העליונה —בתי ספר מקצועיים , המהווים מסגרת המשך "טבעית" לבוגרי ההקבצות הנמוכות ולאותם תלמידי ההקבצה העליונה שלמדו בבתי ספר יסודיים שרמתם הכללית ירודה . במקביל למסלולים הנפרדים קמה גם מערכת מיון מסועפת —יועצות , פסיכולוגים , מבחנים למיניהם — שתפקידה העיקרי הוא למנוע "טעויות . " קרוב לשני שלישים מן הצעירים והצעירות המזרחים הממשיכים בלימודים בחטיבה העליונה מגיעים לבתי ספר מקצועיים או למגמות מקצועיות בבתי ספר מקיפים . רק כשליש מהם מגיע לבחינות הבגרות . בבחינות הבגרות , שיעור התלמידים המזרחים המצליחים קטן מזה של האשכנזים ; הדבר בולט במיוחד בקרב בוגרי המסלולים הטכנולוגיים — שם לומדים מרבית תלמידי התיכון המזרחים : רק 39 % מקרב הבוגרים המזרחים של בתי ספר אלה עמדו ב 1988 בבחינות הבגרות ( למ"ס , . ( 19 . 6 . 89 גם מי שקיבל תעודת בגרות עלול לגלות —מאוחר

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help