sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:274

לצורכי המערכת . נוסף על כך , מכיוון שסינגור עוסק בביטוי של כוח , נראה שעצם פעולת הסינגור על ידי המורה עשויה ליטול עוצמה מהתלמיד עצמו . יש לזכור שלא רק התלמידים עשויים לחוש ללא עוצמה אלא ייתכן שגם המורה , למרות היותה אשת מקצוע , תרגיש לא מיומנת בתפקיד הסינגור . תכנית המנחה את הצוות החינוכי בסינגור צריכה לאפשר הזדמנויות לדיון מתמשך בסוגיות של נאמנות כפולה , העצמה ונטילת עוצמה . העצמה מול פטרונות : פעילות של סינגור עצמי מעצימה את הלומד בכך שהיא מבוססת על היכרות עצמית ומאפשרת ללומד חופש פעולה לדאוג לעצמו ולצרכיו . לעיתים , המנחה של פעילות הסינגור העצמי מתקשה "לשחרר את החבל" ולאפשר ללומד לפעול בשלמות למען עצמו . הוא לא נותן ללומד מרחב פעולה נחוץ , ונוטל אפוטרופסות על הסינגור . במקרים כאלו של ביטויי פטרונות , המנחה מחליט עבור הלומד מהם קשייו , מהם מקורות החוזק של הלומד , לפני מי יסנגר , מה הלומד יאמר ומה הוא יציע כהתאמות אפשריות . במקרים אלו המנחה לסינגור עצמי שומר על תפקידו כפטרונו של הלומד בלי מתן אפשרות להגדרה עצמית , שבה מבטא האדם את צרכיו ורגשותיו כפי שהוא חווה אותם . המנחה , שנשאר פטרון , מבטא בכך את חוסר האמון שלו ביכולתו של הלומד להכיר את צרכיו ולהציע פתרונות הנכונים לו . אז מדובר בפעולה של דיכוי ולא בפעולת העצמה . במקרים רבים , מתוך הטענה כי המערכת אינה פתוחה לשינויים וכי "חבל שהילד יספוג עוד , "כישלון פונה המנחה ביוזמתו אל המורה , יוצר "סינגור מכין" עבור הילד , נכנס למשא ומתן לגבי ההתאמות האפשריות ואז שולח את הלומד לחזור על אותם דברים , שכבר נאמרו ונדונו . התנהגות כזו מתפרשת בפטרונות ולא כהעצמה . בהעצמה גם המנחה צריך להאמין ביכולותיו של הלומד לסנגר על עצמו . תפקידו הוא בתחום ההכנה של הלומד , אך הוא לא יכול ליטול אחריות על המעשים ועל הרגשות של המסנגר העצמי . במקרים רבים , כדי שפעולת הסינגור תהפוך למרכיב טבעי כפעילות המערכת , יש צורך להכין גם את המערכת להבנת הזכויות של הלומדים ולהכרת הפעילות של סינגור עצמי ומרכיביה . במקרים כאלה המנחה והתלמידים יכולים לשתף פעולה בהגברת המודעות של אנשי המערכת , לרוב במסגרת של סדנאות המופנות לכלל המורים . עם זאת , כשהלומד מוכן לסנגר על עצמו , על המנחה לאפשר ללומד את מלוא מרחב הפעולה . תפיסה מוטעית לגבי ערעור הסמכות ההורית / המורית : יש הורים או מורים התופסים את הפעילות של סינגור עצמי של התלמידים כערעור הסמכות ההורית או המורית שלהם . הם טוענים ; "זה התפקיד שלי לדאוג לו ולצרכיו , " או "אני יודע מה טוב / נכון עבורו , " ובאמירות בוטות יותר באה תפיסה זו לידי ביטוי בדברים

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help