sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:263

התלמיד יתנסה בבחירה ובביטוי של העדפותיו , יפתח קשרי גומלין עם תלמידים ללא מוגבלויות , יחזה במודלים של מבוגרים עם הכוונה עצמית , ויחווה התנסויות של הצלחה וקבלת החלטות . למרבה הצער , לעיתים קרובות הסביבה הלימודית של תלמידים עם לקויות למידה מעודדת תלות ואף מגבילה בחירה וקבלה של אחריות . מורים רבים נוטים להגביל את האוטונומיה של התלמיד על ידי הבניה קפדנית של הסביבה החינוכית , דבר המעודד תלות מתמשכת של התלמיד בהוראות המורה . במקרים כאלה יש לתלמידים רק הזדמנויות מצומצמות כדי לבחור פעילויות לימודיות או להשתתף בהחלטות חינוכיות המשפיעות על חייהם ( כמו הבחירה במטרות של "התכנית החינוכית היחידנית" שלהם . ( עידוד של יחסי תלות יכול לבוא לידי ביטוי בכך שהמורה , לדוגמה , מתנה את המשך הפעילות הלימודית של התלמיד ( כמו : רצונו של התלמיד לענות על שאלה המופיעה בהמשך דף העבודה , ( בכך שהתלמיד יקבל קודם כל את אישור המורה לפעולה הזו . במחקר אורך שבחן את רמת האוטונומיה המוקנית לתלמידים מתבגרים עם לקויות למידה , מצאו מורטאו וזטין , ( Murtaugh & Zettin , 1990 ) שתלמידים אלו התנסו בפחות התנסויות , שלהן הם היו אחראים . בדומה , מצא ווימאיר , ( Wehmeyer , 1994 ) שלצעירים עם לקויות למידה היו תפיסות ירודות של הכוונה עצמית בהשוואה לתלמידים מתקשים אחרים , שלא אובחנו כבעלי לקויות למידה . מובן שיש לזכור שאין אדם , בעיקר כשמדובר בילדים או במתבגרים , שהוא לחלוטין אוטונומי או עם הכוונה עצמית מלאה . מורים , הורים ותלמידים צריכים לפעול ביחד כדי להרחיב את ההזדמנויות של התלמידים לפיתוח הכוונה עצמית . השלב הראשון בתהליך הטיפוח הוא ההכרה של המורה בחשיבות המיומנויות הקשורות בהכוונה עצמית ובסינגור עצמי . דרכי הוראה כמו משחק תפקידים ושליטה עצמית וטכניקות הקשורות בלמידה מטא-קוגניטיבית ובסיעור מוחות יעודדו מעורבות של התלמידים בלמידה . פיתוח המיומנויות נעשה בד בבד עם טיפוח העמדות אודות הכוונה עצמית . על המורה לאפשר לתלמידיו לפעול ברמת אתגר אופטימלית ולטפח את האוטונומיה שלהם על ידי עידוד פעולות המאפשרות בחירה . התלמיד עם לקות הלמידה צריך ללמוד שהוא הסוכן הסיבתי של חייו , ולכן יש לבחון בדקדקנות את אוריינטציית השליטה של המורה . שליטה חיצונית רבה מדי מצד המורה עלולה לדכא הכוונה עצמית של התלמידים . יש לתת לתלמידים הזדמנויות לבטא העדפות , לבחור ולחוות את תוצאות הבחירות שלהם . פעילויות חינוכיות רבות בארצות הברית , שיועדו לפיתוח הכוונה עצמית וסינגור עצמי של תלמידים עם מוגבלויות , התמקדו בפיתוח התכנית החינוכית היחידנית

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help