sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:215

פ רק 11 תכניותמס "ע בפרק זה יתוארו בפירוט תכניות מס"ע שנבנו עבור תלמידים וסטודנטים עם לקויות למידה . תכנית מס"ע ( מודעות וסינגור עצמי ) היא תכנית הנחיה ללומדים עם לקויות למידה , שפותחה ונחקרה על ידי קוזמינסקי . ( 2002 ) התכנית כוללת שני נוסחים : מס"ע לתלמידים ומס"ע לסטודנטים . הבלשן שויקה ( 1997 ) מגדיר את המילה מסע כ " טיול רגלי הדורש מאמץ , "גופני וזו אמנם המטאפורה המתאימה לפעילות , שבה הלומדים רוכשים כלים כיצד לסנגר על עצמם . מדובר בפעילות מאומצת , הן מבחינה קוגניטיבית , ובעיקר מבחינה רגשית . פעילות זו מתמקדת ברכיבי הידע , המיומנויות והתכונות המוטיבציתיות : היא דורשת מהלומד לקחת אחריות אישית להתקדמותו , להיות מודע לתחומי החוזק , תחומי הקושי ודרכי הפיצוי שלו , לדעת מהם השירותים הקיימים סביבו ומהן ההתאמות האפשריות . ההכנה בתכנית היא אינטנסיבית ומטרתה לצעוד עם הלומד עד ליעד המסע , שהוא היעד של הפעלת סינגור עצמי . לשם כך על הלומד להצטייד בכלים של הצבת יעדים אישיים , פתרון בעיות , בחירה , קבלת החלטות , יוזמה , ניסוח היגדי סינגור עצמי , ניהול משא ומתן , שימוש בתקשורת אסרטיבית לשם הבהרת הצרכים האישיים והצעת דרכים למימוש הצרכים האלו . תכנית מס"ע יכולה להיות משולבת בפעילות של הדיאלוג הייחוסי ( ראו פרק , ( 9 ובכך היא מעמיקה ומחזקת תכונות מוטיבציוניות של לקיחת אחריות אישית . תכנית מס"ע נותנת מענה לצרכים פסיכולוגיים בסיסיים של לומדים עם לקויות למידה . היא מציגה תהליך התומך בנטייה הטבעית של האדם לפעילות ומאפשרת ללומד להיות פרו-אקטיבי ומעורב , ולא עוד פסיבי ומנוכר . ההנחיה לסינגור עצמי מציבה לפניו דרך פעולה העשויה לעודד את סיפוק הצורך שלו באוטונומיה . התהליך מערב את האדם בפעילות הקשורה לעצמו . הוא מבטא את צרכיו האישיים , את נטיותיו וערכיו , והמנחה מגלה יחס של כבוד לתפיסות ולנטיות האלו . ההתנהגות של הלומד מכוונת על ידו . הוא בוחר את הקושי שירצה להתמודד איתו , והוא גם יוזם ובוחר איזו התאמה לבקש וממי . הוא שוקל את הסבירות של הבקשה שלו , דן בהשתמעויות שלה לגבי אנשים אחרים בסביבתו ולוקח בחשבון את תגובותיהם האפשריות . הצורך בתחושת יכולת מסופק

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help