sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:209

המכינות האוניברסיטאיות . לטענתה , המחסום להתקדמות הוא חוסר האמון של אנשים אלו ביכולתם האישית להשתמש באופן יעיל במיומנויות שרכשו במהלך מכינת הקיץ . המחברת מציגה מגוון של אסטרטגיות שיקומיות , כמו ארגון זמן , התמודדות עם קריאה של טקסטים ארוכים , ארגון ההבעה בעל פה וככתב , שימוש בטכניקות זכירה , הכנה למבחנים ותכנון ובניית עבודות מסכמות . אך לא די בכל אלו , ועמלה עינת מדגישה שניתוח מקיף של כיווני התגובה - ההתנהגותית , הרגשית והקוגניטיבית - של הסטודנט עם הדיסלקסיה , הם אלו שיוכלו לתת כידי המטפל תוכנות לגבי התנהגויות הפרט , וגם כיוון טיפולי מתאים שיסייע בפריצת המחסומים העומדים על דרך הצלחתו האישית של הסטודנט עם לקות הלמידה . מן הראוי לציין כאן כי הספרות המקצועית מדווחת על מחקרים אחדים שעקבו אחר אפיוניהם של אנשים , שיש להם לקויות למידה , המצליחים בחייהם , ( Ginsberg & Reiff , 1997 ; Kozminsky , 2003 Gerber , ) מתוך ניסיון לתאר את המרכיבים התורמים להצלחתם של אנשים עם לקויות למידה . מחקרים אלו מצאו כי אף שלקות הלמידה נמשכת גם בבגרות , אין לראות בה בהכרח מצב מגביל לאורך כל החיים . המבוגר המצליח עם לקות הלמידה מעיד על עצמו שהוא חש צורך חזק בשליטה על נסיבות חייו . הוא רוצה להצליח , מתרכז במטרה ויוצר פרשנויות מחודשות ובונות לחוויות הכישלון שלו . השליטה מתבטאת בהצבת המטרות ובתכנון הפעולה . היא גם מתבטאת בהתנהגויות עצמן של הכרה בלקות והחלטה מה ראוי לעשות , כדי שזו לא תאפיל על חייו ( וראו גם בפרק 1 על הכוונה עצמית , סינגור עצמי ואנשים מצליחים . ( כאמור , לקות למידה היא קושי שילווה את האדם במהלך כל חייו , ועמלה עינת מנחה אותנו באמצעות ניתוח הראיונות שבספרה , כיצד להתבונן בעולמם של הסטודנטים הדיסלקטים . אמנם ניתן למצוא קווי דמיון ואפיונים המשותפים לכל אחד עשר המרואיינים , אך מעבר למשותף בולט האישי והייחודי ; כל מרואיין הוא עולם שלם , עם היסטוריה אישית משלו , עם רשתות תמיכה ייחודיות ועם מערך רגשי מורכב . בשלב זה של החיים , השלב הבוגר , מה שעומד על הפרק אינו תיעוד הלקות באמצעות סוללת מבחנים מייגעת וגם לא עיסוק בשיקום תהליכי למידה בסיסיים הלקויים אצל סטודנטים אלה . לדעתי , רוב הבעיות שבהם נתקלים בוגרים צעירים אלו כוללות סיגול דגמי התקשורת שלהם לצורך התמודדות ראויה עם דרישות חברתיות , לימודיות או מקצועיות . לכן , על תכניות ההערכה וההתערבות בשלב זה בחייהם לאתר ולפתח הכוונה עצמית וסינגור עצמי , כדי שיוכלו לקחת על עצמם אחריות אישית כהגדרת מטרות ובייזום דרכים להשגתן , וכדי שיראו עצמם כמי שאחראים לכישלונותיהם ולהצלחותיהם .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help