sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:208

ללקות למידה כמה אפיונים , והם באים לידי ביטוי בחדות מכאיבה בדברי המרואיינים הללו . זוהי לקות סמויה שאין לה סימנים פיזיולוגיים חיצוניים , ולכן האדם הרגיל מתקשה להכיר בה ולעתים גם מטיל ספק בעצם קיומה . בהיותה לקות אינטרינזית לפרט וכרונית , רבים מהמרואיינים במחקרה של עינת מעידים על הכרה מוקדמת בקשייהם , אף שקשיים אלה לא יוחסו בהכרח ללקות למידה . " אני זוכר את הקשיים שלי מכיתה אי" ( עינת , , ( 57 : 2001 אם כי "אף אחד מהם ( המורים ) לא חשב שיש משהו שמפריע לי" ( שם : . ( 90 חוסר ההכרה במקורם האינטרינזי של הקשיים גרם לסביבה , ובתוכה גם להורים ולמורים , לתלות את קולר ההישגים הלימודיים הנמוכים באינטליגנציה נמוכה או בהיעדר מוטיבציה ללמוד . כך הופך האדם בעל לקות הלמידה בעיני עצמו לחסר יכולת : "תמיד ידעתי שאני טיפשה בכל מה שקשור ללימודים" ( שם : , ( 94 ומן הסביבה "כל הזמן קיבלתי שדר , בלי מילים , שאני לא שווה , לא בלימודים , לא בצבא . אז מה נשאר לי כברי ( שם : . ( 75 לעתים הסביבה אף מגדילה לעשות ומאשימה את האדם בלקותו : " אתה לא לומד . אתה צריך להתאמץ יותר ... הפוטנציאל קיים . אתה רק לא מנצל אותו " ( שם : , ( 115 או "אחת כמוך , אם רק היית לומדת , איזה ציונים היית יכולה להוציא "; ( שם . ( 145 . לקות למידה היא לקות הטרוגנית , המאופיינת במגוון של קשיים . מכיוון שאצל אנשים שונים עשויים להתגלות שילובים שונים של תחומי הלקות , היא הופכת לפתלתלה , ונדרשת עין מקצועית בוחנת כדי לאבחנה ולאפיין את הייחודיות שלה . הספרות המחקרית חלוקה בדעותיה לגבי הכללתם של קשיים חברתיים כאפיון ראשוני של לקות למידה , או כאפיון משני , שהוא תוצר של הדימוי העצמי הנמוך וחוויות הכישלון החוזרות של אנשים אלו . גם מתיאורי המרואיינים של עינת ( 2001 ) לא מתחוור אם הקשיים החברתיים הם ראשוניים או משניים , אך חלקם הגדול מעיד על כך שהלקות אינה תוחמת את עצמה רק בגבולות הלימודיים , ויש לה השלכות על חלקים נרחבים של חיי האדם , כש"בשבילי הכישלון בלימודים זה כישלון בחיים " ( שם ; . ( 94 מעבר לכאב הבולט בדבריהם של המרואיינים במחקר זה , ניכר המאבק המתמשך לשרוד ולנצח את הדעות הקדומות של הסביבה האופפת את האדם . מרבית המרואיינים מדגישים את הנכונות הרבה שלהם להתקדם , לא לוותר ולהגיע להישגים אישיים . עינת ( עינת , ( 2001 מנתחת את המרכיבים הרגשיים המשותפים , העלולים לחסום או לקדם את הישגיהם הלימודיים של הסטודנטים הדיסלקטיים , תלמידי

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help