sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:207

הנח"ת 00 ודנ ם' 0 לעיתים קרובות אנחנו שומעים הערות כמו : "איינשטיין המדען , צ ' רצ ' יל המדינאי ודגה האמן היו אנשים עם לקויות למידה . " לרשימה זו מצטרפים כל הזמן שמות נוספים , כמו תומס אדיסון , וודרו ווילסון , הנס כריסטיאן אנדרסן וליאונרדו דהוינצ ' י . ייתכן שסטודנטים עם לקויות למידה עשויים להתנחם בידיעה שדמויות חשובות כל-כך "חשודות " אף הן בלקות למידה , אך מרבית החוקרים מזהירים מפני האבחונים בדיעבד הנעשים לאנשים מפורסמים בהיסטוריה והמבוססים על מידע מקוטע . אמירות כאלו עלולות ליצור מיתוסים , שאולי מחממים את הלב , אך עשויים לפעול כבומרנג ודווקא להזיק לאוכלוסיית המאובחנים כבעלי לקויות למידה . השוואות בין הדמויות המוצלחות הללו לבין האדם הספציפי יכולות ליצור ציפיות לא מתאימות , או לגרום לכך שיטפלו על האדם עצמו את האשם להישגיו האישיים הנמוכים , בטענה ש " גם אדיסון היה עם לקות למידה - וראו אילו המצאות מבורכות הוא המציא למרות הלקות ! "שלו עמלה עינת , בספרה "מפתח לדלת נעולה - לפרוץ את מחסום הדיסלקסיה" ( עינת , , ( 2001 נמנעת ממלכודת זו של סיפורים על אישים מפורסמים . הראיונות בספרה הן עדויות ממקור ראשון של סטודנטים דיסלקטים וחוויות ההישרדות שלהם . המטפורה של "מפתח לדלת נעולה " עומדת בבסיס שמו של הספר ולקוחה מדבריה של אחת המרואיינות לספר זה . דבריהם של אחד עשר המרואייניםתשעה סטודנטים ושתי סטודנטיות , מציגים מאבק מתמשך למימושן של יכולות חבויות . זהו מאבק הצבוע כולו בתחושות של כאב , בושה , כעס ותסכול . יש והוא כולל האשמה של הסביבה , תיאור תקופות של ייאוש והרמת ידיים - מול זמנים של הכחשה , הסרת אחריות או כוחניות מגוננת . המקור לספרה של עמלה עינת הוא בתחושות של אי נחת מהישגיהם האקדמיים של סטודנטים דיסלקטים המשולבים במכינות הקיץ באוניברסיטת תל אביב ובמכללת תל חי . מכינות אלו נוצרו כדי לקדם את מיומנויות הלמידה של סטודנטים אלו ולהגביר את סיכוייהם לסיים בהצלחה לימודים אקדמיים . למרות המאמץ הרב שהושקע בבניית תכנית הלימודים במכינות הקיץ ובבחירת סגל המורים , נדהמו העוסקים במלאכה להיווכח שהסטודנטים לא הצליחו לרכוש וליישם בלמידתם את אסטרטגיות הלימוד הקוגניטיביות , שתרגלו במהלך לימודיהם במכינה . כדי לענות על השאלה המטרידה כעניין אי-ההצלחה של פעילות המכינות , פנתה עמלה עינת לחקור את עולמם של הסטודנטים שיש להם לקויות למידה , באמצעות מחקר איכותני .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help