sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:176

עיון בתכנית PURPOSE מלמד כי היא עוסקת בעיקר בהקניית מיומנויות חברתיות , בשיתוף ובניהול בתנאי לחץ . התכנית עוסקת פחות בהוראה עצמית , בפתרון בעיות ובקבלת החלטות . המיומנויות שהתכנית ממעיטה לעסוק בהן הן הערכה עצמית וכן שימוש בתמיכה פורמלית ולא פורמלית . עד כה תואר הביסוס האקולוגי של התכניות להכוונה עצמית , המבקש להתחשב בצרכים של הסביבה ושל הצרכנים השונים ( כולל ילדים עם מוגבלויות , הורים , מורים וכדומה ) בבניית התכנית . עתה אפנה לתיאור המרכיבים והמיומנויות שתכניות אלו מבקשות ללמד . ב . מרב'ב' התכניות התכניות לטיפוח הכוונה עצמית של לומדים עם לקויות למידה שונות בהיקפן , אך כולן כוללות מרכיבים של מודעות עצמית , כישורים לקבלת החלטות ופתרון בעיות , הצבת יעדים , טיפוח תקשורת בין-אישית ושימוש כרשת תמיכה . רובן כוללות הדרכה ללומד להעריך את פעולותיו . תכנית ChoiceMaker פותחה על ידי מרטין והובר-מרשל , ( Marshall , 1994 Martin & Hubert כדי לקדם הכוונה עצמית של תלמידים עם לקויות למידה במעבר שלהם ממסגרת הלימודים העל תיכונית למסגרות המשך אחרות , והיא מרובת מרכיבים . מחברי התכנית יצרו רשימה של 37 מושגים הקשורים להכוונה עצמית , וקיבצו אותם בשבעה אשכולות : מודעות עצמית , סינגור עצמי , מסוגלות עצמית , קבלת החלטות , ביצוע עצמאי , הערכה עצמית והתאמה . הפעלת התכנית כוונה כדי להכשיר תלמידים עם לקויות למידה לקחת חלק פעיל ומוביל בישיבות הדנות במקומם בבית הספר העל יסודי ובמעבר שלהם למסגרות המשך . התכנית כוללת שלושה חלקים : . 1 בחירת יעדים : בחלק זה התלמידים לומדים את המיומנויות והידע האישיים הנחוצים להם כדי לבטא את תחומי העניין שלהם , את היכולות , המגבלות והיעדים בכל אחד מתחומי המעבר שהם בוחרים . . 2 ביטוי היעדים ; התלמידים לומדים מיומנויות מנהיגות , הנדרשות כדי לנהל את ישיבת "התכנית החינוכית היחידנית " ( תח"י ) שלהם ולבטא בפומבי את תחומי העניין , המגבלות והיעדים שבחרו עבור עצמם . במקום להיות משתתפים פסיביים , הם לומדים להנחות מפגשים הדנים בתכניות התח " י שלהם . הנחיית מפגש תח " י על ידי התלמיד כוללת אחד עשר צעדים , וביניהם . פתיחת הפגישה על ידי ציון מטרתה והצגת המשתתפים , תיאור יעדים ופעילויות קודמים , שאילת שאלות כשמשהו אינו מובן , בקשת משוב , התמודדות עם הבדלי דעות ועד לנעילת הפגישה וסיכום החלטותיה .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help