sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:173

לפצות על המגבלות . הסתרת החולשות עלולה להרחיק את האדם מההנאה שבלמידת מיומנויות חדשות , העשויות לפצותו על קשייו . . 3 תכנן את מעשיד : התכנון כולל הגדרה של מטרות אישיות והחלטה אודות צעדים שיינקטו כדי להשיג מטרות אלו . כדי לתכנן ביעילות , על האדם לצפות מה יהיו התוצאות , שינבעו מפעילותו המתוכננת . צפייה כזו מאפשרת לו לשנות את המטרה או את דרכי הפעולה , במקרה של תוצאות לא רצויות . הכנת תכנית חלופית , בעיקר מול מכשולים , היא תהליך דינמי ויצירתי . נוסף על כך , תרגול ישפר את הביצוע בפועל ואת הסיכוי להשיג את המטרות האישיות . גם אם האדם אינו יכול לתרגל בפועל את המיומנות , ניתן לתרגל אותה להלכה ובאמצעות סימולציה . . 4 פעל להשגת יעריך : כדי להשיג יעדים , על האדם לקחת סיכונים ולהיות מוכן להצליח או להיכשל . כדי להפחית חלק מהסיכונים , על האדם להקשיב לאחר ולהבין אותו , לתקשר כך שהאחר יקשיב לו ולא יתגונן , לנהל משא ומתן כדי להגיע לפתרונות , שבהם שני הצדדים , "מנצחים" להשתמש בדרכים חיוביות או הומוריסטיות במצבי קונפליקט וביקורת , להגיע למשאבים הנחוצים לפעולה ולהתמיד בה עד להשגת היעד , או עד למציאת פתרון חלופי ויצירתי אחר . . 5 בחן את התוצאות ולמד מהן : הערכת התוצאות היא חלק מזיהוי ההצלחה או מהצורך לשיפור הפעולה בעתיד . היכולת ליהנות מההצלחה היא תהליך של חיזוק פנימי . כדי לטפח הכוונה עצמית ניתן להשתמש גם בחיזוקים חיצוניים אותנטיים וטבעיים לאדם , והניתנים על ידי אנשים שאותם האדם מכבד ומעריך . שני המרכיבים הראשונים ( ידיעה והערכה ) מתארים תהליכים פנימיים המספקים בסיס להכוונה עצמית , בעוד שלושת המרכיבים האחרונים ( תכנון , פעולה ובחינה ) מתארים מיומנויות ספציפיות הנובעות מהתהליכים הפנימיים ומהוות את שלב הפעולה . כל חמשת המרכיבים יהיו לא-שלמים אם לא ילוו במטרה , שלה משמעות אותנטית עבור האדם . המודל הוא מעגלי , ועם סיום הבחינה העצמית של הפעילות , מתחיל הכול מחדש . מה שנלמד בתהליך הבחינה העצמות וטמע לשם עידוד הצמיחה האישית , כלומר , לקראת הכרה עצמית , הערכה עצמית , יצירת תכניות חדשות והפעלתן . על בסיס "המודל" הזה פותחה תכנית לימודים , ( STEPS ) ובה עשר אבני דרך :

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help