sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:172

א . 0 'הב ו 0 האקולוגי מרבית התכניות נבנו על בסיס סקירת ספרות , ראיונות וסקרים , המתייחסים לאנשים עם צרכים מיוחדים ולאנשים ללא צרכים כאלה וכן לאנשים נוספים מהקהילה ( מורים , נותני שירותים , הורים , מעסיקים וכדומה , ( עמם נפגשים צרכני התכנית . ביסוס התכנית על הסביבה האנושית המקיפה את הצרכנים נותנת לתכנית תוקף אקולוגי . אחת התכניות הבולטות בביסוס האקולוגי שלה היא " תכנית המודל" של פילד והופמן . ( Field & Hoffman , 1994 ) " תכנית המודל" פותחה במהלך שלוש שנות מחקר , וכללה יותר 1500-מ תצפיות ומעל 200 ראיונות עם אנשים עם צרכים מיוחדים ובלעדיהם . קבוצת מומחים משלוש מדינות ( כולל צרכנים , הורים , מחנכים ומספקי שירותים ) עיינה במודל והציעה הצעות לשיפורו , נוסף לכך התקבלו הערות ממומחים ברחבי ארה '' ב . המודל מבוסס על ההגדרה של הכוונה עצמית כ '' יכולת של היחיד להגדיר ולהשיג מטרות , המבוססות על ההכרה וההערכה של האדם את עצמו " ( שם : . ( 159 ב '' תכנית המודל" נטען שאפשר לקדם הכוונה עצמית או לעכב אותה על ידי גורמים הנמצאים בשליטת האדם ( כמו ידע , ערכים ומיומנויות ) ועל ידי משתנים חיצוניים-סביבתיים ( כמו הזדמנויות לבחור או תמיכה מאנשים המשמעותיים לאדם . ( אם כי המודל מכיר בחשיבותם של משתנים סביבתיים , הוא מתמקד בעיקר כגורמים שבשליטת האדם , כלומר : בידע ובמיומנויות המאפשרים לאדם להיות עם הכוונה עצמית , בסביבות שבהן יש רמות שונות של קבלה ותמיכה . " תכנית המודל" של פילד והופמן ( Field & Hoffman , 2002 ) מתייחסת לגורמים קוגניטיביים , רגשיים והתנהגותיים המטפחים הכוונה עצמית , ולה חמישה מרכיבים מרכזיים : . 1 דע את עצמן : לדעת את עצמך משמעו להכיר את הכוחות , את נקודות החולשה , את הצרכים וההעדפות האישיות . גם החלומות של האדם לגבי העתיד מייצגים את מה שחשוב ובעל ערך עבורו . ידע זה מסייע לאדם לכוון את דרכי הפעולה האישיות שלו . . 2 הערך את עצמן : הערכה עצמית מחייבת את האדם לקבל את עצמו . אין משמעו שהאדם מרוצה ממה שהוא , אך משמעו שהאדם יכול לקבל ולהעריך את חוסר השלמות שבו , כולל הכרה במוגבלויות ובחולשות אישיות . ההכרה שמצב כזה הוא אנושי מאפשרת לזהות את ההשפעה של החולשות והמגבלות האישיות על חיי היחיד , וגם לאתר את המיומנויות שניתן לפתח כדי

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help