sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:170

הכוונת למידה : המחקר מוכיח בבירור שתלמידים עם לקויות למידה יכולים ללמוד ולהשתמש באסטרטגיות של הוראה עצמית , ניטור עצמי והערכה עצמית בתוכני למידה שונים כמו קריאה , כתיבה וחשבון . ( Pressley , 1991 ) תלמידים הלומדים לכוון את הלמידה של עצמם מטפחים הכוונה עצמית ואוטונומיה . הצבת ציפיות גבוהות תוך הדגשת הכוחות והייחודיות של כל תלמיד : יש להציב בפני תלמידים עם צרכים מיוחדים ציפיות גבוהות , ולבטאן לעיתים קרובות . לרוב , תלמידים עם לקויות למידה מודעים למה שהם לא יכולים לעשות , אך אינם מודעים דיים לכוחות וליכולות שלהם . פעילות מוצלחת במשימות מאתגרות היא פעילות מעצימה . עידוד לפתרון בעיות ולבחירה : תלמידים הלומדים לפתור בעיות עושים זאת בכיתות המגלות הערכה לשונות של דעות ושל דרכי הבעה . כיתות כאלו יוצרות עבור התלמידים סביבה בטוחה , שבה הם יכולים לענות , גם כשהתשובה עשויה להיות שגויה . הם יודעים שיוכלו לקבל תמיכה , שתסייע להם ללמוד משגיאות ולהתקדם . קהילת למידה כזו מדגישה שותפות במאמץ , כולל שותפות ביצירת חוקי הכיתה , ומאפשרת לתלמידים לבחור מתי , איפה ואיך הם ילמדו , כדי להגיע להישגים טובים . ( Sands , Kozleski & French , 1999 ) יצירת שותפות עם הורים ותלמידים : התמקדות בהכוונה עצמית של תלמידים אין פירושה הרחקת ההורים ובני המשפחה מהתכנון הלימודי ומקבלת ההחלטות . במקביל לפעילות בבית הספר , יש מקום לפעילות בבית , כי ההורים הם המורים הראשונים ולאורך השנים של ילדיהם . שותפות בין התלמידים , צוות בית הספר וההורים יכולה להבטיח המשכיות למאמצי הטיפוח של הכוונה עצמית . אחת התכניות שנחקרה לעומק היא זו של דורלק , רוז וכורסק . ( BuisLick , 1994 Durlak , Rose &) החוקרים מציינים רשימה של מיומנויות לטיפוח הכוונה עצמית אצל תלמידים עם לקויות למידה , אך מדגישים את החשיבות של טיפוח המודעות העצמית והסינגור העצמי . בשני רכיבים אלו נכללים תכנים כמו : מודעות לכוחות , לקשיים ולדרכי פיצוי בתחום הלימודי והחברתי , יכולת לבטא מודעות זו בפני סגל המורים , מודעות לשירותים ולהתאמות אפשריות , ויכולת לדרוש מידע , סיוע והתאמות . חוקרים אלו מצאו כי הנחיה ישירה ושיטתית במרכיבים אלו הצליחה להקנות לתלמידי תיכון עם לקויות למידה כישורים של מודעות עצמית וסינגור עצמי . התלמידים רכשו יכולות אלה , שימרו והכלילו אותן בעזרת תכנית שיטתית שכללה 5-2 מפגשי הנחיה , שבהם קיבלו התלמידים משוב ספציפי והזדמנויות לתרגל את המיומנויות הנלמדות , הן במסגרת ההנחיה והן בסביבה הטבעית .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help