sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:134

כניעות מתקשרת לחסר , כמו ביישנות ופאסיביות , והאדם המתנהג כך נמנע מלבטא את רגשותיו , את צרכיו וזכויותיו . רוזמן , פרנקל וזלצמן ( 1997 ) מתארות התנהגות זו כמבטאת עמדה בסיסית של "אני לא בסדר , אתה . "בסדר אגרסיביות מתקשרת לעודף , כמו כעס ואימפולסיביות , והאדם המתנהג כך מבטא את רגשותיו וצרכיו על חשבון אחרים . התנהגותו מציגה עמדה של "אני בסדר , אתה לא . "בסדר לעומת הקצוות של כניעות ואגרסיביות , הרי אסרטיביות ממוקמת במרכז הרצף ומתפרשת כהתנהגות מקדמת , שבאמצעותה האדם עומד על זכויותיו מבלי לפגוע בזכויות הזולת . התנהגות כזו מבטאת עמדה של "אני בסדר , אתה בסדר . " סנז דה אסדו ליזרגה ושותפיה ( Sanz de Acedo Lizarraga et al ., 2003 ) פיתחו תכנית התערבות לטיפוח אסרטיביות אצל תלמידי בית ספר יסודי עם לקויות למידה וליקויי קשב והיפראקטיביות , שגילו קשיים בוויסות עצמי לימודי והתנהגותי . התכנים בתכנית לטיפוח אסרטיביות כללו מיומנויות חברתיות , סגנונות תקשורת , מתן וקבלה של משוב , מתן כבוד לאחר , הבנת המשמעות של " להיות אסרטיבי , " סינגור על רעיונות אישיים , ניהול משא ומתן וחיזוק ההערכה העצמית . החוקרים מעידים על שיפור משמעותי כמרכיבי ההתנהגות האסרטיבית של התלמידים שהשתתפו בתכנית זו בהשוואה לתלמידי קבוצת הביקורת . התכנית של סנז דה אסדו ליזרגה ושותפיה ( 2003 ) השתמשה באסטרטגיית IDEAL לפתרון בעיות , אסטרטגיה בת חמישה צעדים , שפותחה על ידי ברנספורד וסטיין . ( Bransford & Stein , 1993 ) לפני תחילת הפעילות למד התלמיד את שני הצעדים הראשונים באסטרטגיה : לזהות ולהגדיר . לאחר מכן פנה התלמיד לפעול בדרך אסרטיבית ותוך ויסות עצמי ( צעדים , ( 4-3 ובתום הפעילות הוא העריך את התנהגותו וביצע העברה של אפיוני ההתנהגות שלמד למצבים חדשים ( צעד . ( 5 הצעדים לרכישת התנהגות אסרטיבית על פי אסטרטגיית IDEAL היו : . 1 לזהות . ( Identify ) זיהוי וניתוח ההיבטים החשובים של המצב ; . 2 להגדיר ?( Define ) הגדרת המשמעות והיתרונות של התנהגות אסרטיבית , ובחירה בדרך פעולה מתאימה ; . 3 לבצע : { Execute ) ביצוע הפעילות בדרך אסרטיבית ותוך ויסות עצמי ; . 4 להעריך nmvn : ( Assess ) של התלמיד שנעשתה במסגרת קבוצתית . התלמיד העריך את הביצוע שלו , תוך רפלקציה עצמית ; . 5 להעביר : ( Learning ) תרגול המיומנות האסרטיבית שנלמדה באמצעות משחק תפקידים והעברתה למצבים מעשיים נוספים .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help