sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:133

מיומנותש ל התנהגות אסרטיבית בתיאור הפעילות של סינגור עצמי מרבים להזכיר את הצורך במיומנות של התנהגות אסרטיבית . מה המשמעות של להיות אסרטיבי ? אסרטיביות מתייחסת ל"יכולתו של האדם לבטא ולקדם רעיונות , אינטרסים ורגשות באופן קל , מותאם וללא חרדה , ובו זמנית להתייחס בכבוד לאותם אפיונים אצל האחר " . ( Acedo Lizanaga et al ., 2003 Sanz de ) למידת מיומנות של התנהגות אסרטיבית תקדם את יכולתו של האדם להתקשר עם אחרים . בהתנהגות כזו האדם מרגיש שיש לו צרכים וכי זכותו לקדם אותם מבלי להתבייש בהם או להרגיש אשם בגללם . הספרות המחקרית ( Alberti & LA ) aqw 1994 ) מקשרת התנהגות אסרטיבית עם הערכה עצמית ועם היכולת לפתח קשרים חברתיים קרובים , וכוללת בה שימוש יעיל ברכיבים הבאים : . 1 סינגור על הזכויות האישיות ; . 2 לדעת איך לומר לא ; . 3 לדעת להתחיל שיחה , להמשיך אותה ולסיימה ; . 4 לדעת לפתור בעיות חברתיות ספציפיות ; . 5 יכולת להתנגד ללחץ קבוצתי ; . 6 החופש של האדם לפעול או לבחור בדרך המתאימה ם . 7 קבלה מאחרים ותמיכה בהם והימנעות מדחייה חברתית . בלק והרסון ( Bellack & Hersen , 1977 ) מציבים רצף התנהגותי במצבי תקשורת בין-אישית , בעיקר כשהיא מתרחשת במצבים של קונפליקט ולחץ . הרצף ההתנהגותי כולל שלושה סגנונות .-תגובה כניעות - אסרטיביות - אגרסיביות . שני הקצוות ברצף - כניעות ואגרסיביות - מתפרשים בהתנהגויות בעייתיות : תכניות לטיפוח סינגור עצמי כוללות הנחיה לשיפור חלק גדול מהמיומנויות שנמנו כדי לפתח סינגור עצמי יעיל . יש מביניהן המטפחות מיומנויות אלו כחלק מתכנית כללית לקידום כישורי חיים והכוונה עצמית , וללא קשר לפעולות של סינגור עצמי ( כמו בתכנית "בכוחות עצמי" של שושני ושות , ( 1995 , ' ואחרות מטמיעות טיפוח זה בתוך תכנית הנחיה ישירה לסינגור עצמי ( כמו בתכנית מס"ע , המטמיעה פעילויות לטיפוח מיומנויות של מודעות לצרכים , הצבת מטרות , פתרון בעיות , בחירה , קבלת החלטות , יוזמה , תקשורת כין-אישית , ניהול משא ומתן ועוד . ( שתי מיומנויות מרכזיות לטיפוח סינגור עצמי הן המיומנות של התנהגות אסרטיבית והמיומנות של בניית היגדי הסינגור . להלן פירוט של שתיהן .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help