sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:110

אמור : תלמיד עם דיסלקסיה ולא : דיסלקטי אמור : יש לה הפרעה רגשית ולא : היא מופרעת אמור : יש לו תסמונת דאון ולא : הוא מונגולואיד אמור ; יש לה אוטיזם ולא : היא אוטיסטית למרות הפנייה לשימוש בשפה של People First בתיאור אנשים עם צרכים מיוחדים , מוצאת לה-פורג ' , ( LaForge , 1991 ) כי גם אחרי חמש עשרה שנים של מאמץ להחדיר את השפה הלא מפלה לכתבי עת מקצועיים , רק בחמישים אחוזים מהמאמרים יש שימוש בשפת People First היא תוהה ואומרת שאם השימוש הלשוני הזה כל כך קשה לאנשים ממקצועות השיקום , מה נלין על אנשים בקהילה ? היא אפילו מציינת ש"אין כידינו נתונים התומכים בטענה , שהאנשים עם מוגבלויות מעדיפים בעצמם את מה שמכונה היום שפה לא מגבילה" . ( LaForge , 1991 : 51 ) במאמרו על "שפת אנשים תחילה - מסע הצלב הלא-קדוש " מעלה ווגהן ( 1997 Vaughan , ) רשימה ארוכה של טיעונים , שבאמצעותם הוא מנסה לערער על השימוש בשפת People First לתיאור אנשים עם צרכים מיוחדים . לדבריו , השימוש בשפה לא מפלה נדחה על ידי אנשי מקצוע בגלל סיבות לשוניות , משוט שהוא יוצר סרבול , חזרות רבות והארכה מיותרת . הוא גם מציין , שההדגשה על השימוש הלשוני מסיטה את פעילויות החינוך החשובות כדי ליצור שינוי עמוק של עמדות בקהילה ביחס לאחר . שפה לא מפלה עשויה אולי להתאים לזמנים , שבהם לא יהיו יותר אפליה וסטראוטיפים , אך כל זמן שהמצב החברתי הוא מצב מפלה . עדיף לדעת ווגהן , לדבר ישירות על ההתנסויות הממשיות של מרבית האנשים עם הצרכים המיוחדים , ואלו התנסויות שבהן המוגבלות היא מרכיב מרכזי . ווגהן מציע לצאת במסע מקיף , שישנה את הדימוי של אנשים אלו בעיני הציבור , ומביא לדוגמה את הצורך לעמול על שינוי הדימוי והמשמעות של העיוורון . לדבריו , אנשים עיוורים גאים בהישגים שלהם וכמו ששחור הפך להיות יפה , כך עיוור לא צריך להיות מ'לה נרדפת לבושה . לכן , כשאדם אומר "אני עיוור" או כשהוא אומר "אני אדם עם לקות ראייה" ( או "עם ( "עיוורון אין בכך שינוי מהותי עבור אנשים שיש להם דימוי עצמי חיובי על עצמם . ווגהן מסכם ואומר , שהוויכוח הוא אקדמי בלבד . הוא מציע לאפשר לאנשים לבחור לכנות את עצמם ואת האחר בדרך המועדפת על ידם , ולדעתו ההזדמנות הזו לבחירה אישית היא בעצמה דרך להעצמה . בפרסומים שונים של משרד החינוך הישראלי לא הייתה בעבר אחידות בשימוש בשפה לא מפלה . לדוגמה , בחוזר המנהל הכללי שפורסם בשנת , 1988 באותה שנה שבה התקבל חוק החינוך המיוחד בישראל , בלט שימוש לא עקבי בשפה לא

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help