sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:109

הוויכוחעל השפה ועל המונחים כתבי עת מקצועיים , עמותות וארגונים שונים דורשים אחידות במינוח ובשפה הנקוטה כתיאור אנשים עם צרכים מיוחדים . מכיוון שהשפה משקפת את הערכים של החברה , אימצו ארגונים רבים בעולם את מה שמכונה , Language People First כלומר , שפה לא מפלה , המבהירה שאנשים עם צרכים מיוחדים הם קודם כל אנשים , חברים בעלי ערך ושותפים שווים כחברה . בדומה לאנשים אחרים , הם מאופיינים בתכונות מסוימות כמו מגדר , גובה , צבע עיניים , וגם בנטיות , ברצונות , בתחומי חוזק , בשאיפות וכדומה . לכן לטענתם , השפה שיש לנקוט כאשר מתבטאים בנושא של אנשים עם צרכים מיוחדים , צריכה להיות שפה לא מפלה , המציינת שאמנם מדובר באדם עם מגבלה מסוימת , אך מגבלה זו אינה הדרך היחידה לתאר אותו . מגבלה מוגדרת כמחסום שהחברה מציבה בפני אדם עם לקות ואין לזהות אותה עם האדם בכללותו . לפיכך הדרישה היא , לדוגמה , לדבר על אדם עם לקות ולא על אדם לקוי : "דני הוא תלמיד עם לקות למידה הלומד ככיתה טי" m 1 "דני הוא לקוי למידה ולומד ככיתה . "יט על בסיס הרציונל הזה לשימוש בשפה לא מפלה לתיאור אנשים עם צרכים מיוחדים מביאה קטי סנו ( Snow , 1995 ) רשימה מפורטת של מינוחים המתאימים לפילוסופיה של . People First להלן כמה דוגמאות : אמ 1 ר : אדם עם לקות ולא : אדם לקוי אמור : אדם עם פיגור שכלי ולא : מפגר בשכלו אמור : אדם המשתמש בכיסא גלגלים ולא . אדם רתוק לכיסא גלגלים ( כי הוא אדם חופשי ומשתמש בכיסא כרצונו ) היא פעילות , ( Steps Toward Independence and Responsibility ) STIR שנבנתה על ידי המרכז להתפתחות וללמידה באוניברסיטת צפון קרולינה בצ י פל-היל . פעילות זו מופעלת על ידי אנשים עם נכויות התפתחותיות , לקויות למידה ומוגבלויות אחרות , עבורם ועל ידם . הפרויקט מטפח אימון בהכוונה עצמית ובסינגור עצמי ומקדם כישורי מנהיגות תוך הכללת תכנים כמו מודעות עצמית , ידע על הקהילה הקיימת ( ברמה מקומית , מחוזית וארצית , ( מיומנויות סינגור כלליות , מנהיגות ועבודת צוות . הידע הנרכש מיושם ברמות שונות בקהילה משפחה-. וחברים , עסקים קטנים , כנסייה , ספרייה , מועדונים וכדומה .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help