sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

בראשית שנות השמונים של המאה העשרים , ועם ראשיתן של תנועות השילוב , החלה להתפתח גישת האדם במרכז . ( Person-Centered Planning ) הגישה הזאת מתמקדת בחיי האדם כפרט , ועל בסיסה התפתחו מסגרות למתן שירותים , תכניות לימוד ופעילויות לטיפוח הכוונה עצמית וסינגור עצמי של אנשים עם מוגבלויות . כל אלו מדגישים את יכולתו של האדם לכוון את חייו , להכיר את זכויותיו וחובותיו , לעשות את הבחירות הקטנות והגדולות הנוגעות לחייו ולדבר בעד עצמו . גישת האדם במרכז היא דרך שונה להתבונן באדם עם מוגבלויות ולסייע לו . היא דורשת שינוי בסיסי בחשיבה ומעבר מיחסים של "שליטה " -ב ליחסים של "עוצמה בשיתוף" . ( power with ) קיים דגש על כך שעל תכנית העבודה לסייע לאדם להכיר את עצמו ולתמוך בו בבנייה של חיים , שבהם הוא מוערך ויכול להתחלק בכישוריו עם אחרים . הגישה דוגלת בכך שכל פעולה של אנשי מקצוע תהיה מבוססת על מה שחשוב לאדם מנקודת המבט האישית שלו ( האדם כמרכז , ( ולא על בסיס האינטרסים של המערכת , המספקת לו את השירותים ( המערכת במרכז . ( זה נעשה באמצעות הקשבה מתמשכת לאדם וגילוי מה שחשוב עבורו בהווה ובעתיד . בגישה זו כל פעולה היא משותפת לאדם שבמרכז , למנחה שלו , לחבריו ולבני משפחתו . הגישה כוללת חמישה אפיוני מפתח המבחינים בינה לבין גישות אחרות : . 1 האדם נמצא במרכז ; הגישה מעוגנת בעקרונות של זכויות האדם , עצמאות ובחירה . היא מצריכה הקשבה לאדם ומציגה לפניו אפשרויות אמיתיות לבחירה לגבי חייו ולגבי הסיוע שהוא מבקש . . 2 בני משפחה וחברים הם שותפים פעילים : הגישה מדגישה את היותו של האדם חלק מהקהילה ולא מתויג ומוצא מחוצה לה . ניתן ערך לתרומה של חברים והורים , תוך אפשרות למשא ומתן לגבי מה שרצוי , אפשרי או בטוח כדי לשפר איכות חיים . . 3 הפעילות משקפת את היכולות של האדם ואת מה שחשוב לו ; הגישה מציינת לאיזה סיוע האדם זקוק בהווה ובעתיד , והסיוע עצמו מותאם לבחירותיו . . 4 הפעילות מתבססת על מחויבות משותפת לפעולה של האדם עצמו , בני משפחתו ונותני השירותים ומכירה בזכויות של האדם , וזאת כדי לאפשר שינויים שהאדם בוחר בהם ושעשויים לשפר את איכות חייו . . 5 הפעילות מדגישה את הדמיון בין אנשים , וכך למשל תכנית הלימודים בגישת האדם במרכז תהיה דומה לתלמידים עם ולתלמידים בלי מוגבלויות , ולא תכנית נפרדת ומבדילה . התלמידים עם המוגבלויות ילמדו מה שעמיתיהם בכיתה הרגילה לומדים , אך תוך התאמת התכנית ליכולות ולסגנון הלמידה של כל תלמיד .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help