sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:77

הזה . ממצאים דומים מדווחים כמחקר של קוזמינסקי , ( Kozminsky , 2003 ) שכלל ראיונות עם 33 אנשים עם לקויות למידה . אלו מהמרואיינים , שהעידו על עצמם כמצליחים בחייהם , סיפרו על התנסויות המשקפות תהליך של מתן פרשנות אישית מחודשת לחוויית הלקות , פרשנות המעודדת התנהגויות מסתגלות . לדוגמה , אחד מהמרואיינים במחקר זה מעיד על עצמו , שהוא החל לראות בלקות חוויה בונה ולא עוד חוויה הרסנית ומגבילה , וכדבריו : אני דיסלקט אני לא אהבל . ראיתי שיש איזו אגודה שמטפלת בזה , אז פתאום בזמן האחרון אני רוצה לראות מה אפשר לעשות , איך אפשר להתקדם ... בטח יש דברים שאני יכול לעזור לעצמי שאני לא יודע אותם . לאותה תפנית בהתייחסות ללקות , לאותו מתן מסגרת חדשה , יש ארבעה שלבים , המשפיעים זה על זה : ההכרה בלקות , ההחלטה על יידוע , הכנת הבעיה ותכנון הפעולות . ( Gerber , Ginsberg , & Reiff , 1992 ) להלן תיאור כל אחד מארבעת השלבים , תוך ציטוט דבריהם של מרואיינים ממחקרה של קוזמינסקי . ( Kozminsky , 2003 ) א . הכרה בלקות משמעה נכונותו של האדם להכיר בחולשותיו ובכוחותיו . הוא מבין שהוא מיוחד ומכיר בכך שאינו צריך להיות בדיוק כמו האחרים כדי להרגיש שהוא בעל ערך . הוא מקבל את עצמו על מעלותיו וחסרונותיו . במשפטים הבאים מדגימים המרואיינים את הכרתם בכוחות ובקשיים שלהם . ביטויים של הכרה בכוחות : "אני רואה פעם אחת וזוכר היטב וזה היתרון שלי על אחרים . אני מבחין בדרך-כלל בפרטים קטנים שאחרים לא מבחינים בהם . הייתה לי פגישה עם מהנדס לגבי מכונה חקלאית להפרדת אבנים מהקרקע שראינו בסיור בחו"ל וניסינו להעתיק את הפטנט . המהנדס לא היה מסוגל לזכור איך עבדה . אני זכרתי פרטים וזה עזר לנו לגלות ולהבין איך היא עובדת . " "מה שטוב אצלי שאני יודעת להבין אנשים , יודעת להתחשב בהם ולהבין את מצבם . אני יודעת להתפשר ואני בן-אדם שקל לחיות איתו . " "אני מאוד ערני לסובב אותי . יש לי הבנה סביבתית שאני חושב שהיא לא רגילה . כשאני שומע מילה לידי אני ישר מקשר ואני עושה אחד ועוד אחד עם כל דבר . " ביטויים של הכרה בקשיים : "יש לי בעיה כהבעה בכתב . יש הרבה דברים שאני יודע במבחן , ואני לא רושם כי הניסוח שלי לא טוב במיוחד , ויש לי גם שגיאות כתיב . "

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help