sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

( Bandler & Grinder , 1982 ) מגדירים את המושג כ " שינוי המסגרת שבה אדם תופס אירועים כדי להביא לשינוי במשמעותם . כשמשתנה המשמעות , משתנות גם התגובות וההתנהגויות של האדם" ( שם . ( 2 . כך גם ווצלוויק , ויקלנד ופיש , ( Watzlawick , Weakland & Fisch , 1974 ) המגדירים כך "מתן מסגרת חדשה . " "שינוי המערך התפיסתי ו / או הרגשי או נקודת המבט ביחס לאופן שבו נחווה מצב והשמתו במסגרת אחרת ההולמת את 'העובדות' של אותו מצב קונקרטי , כך שמשתנה כל המשמעות שלו . כשמשתנה תפיסת המציאות , קשה לאנשים לנקוט שוב את דרכי הפעולה הישנות שלהם " ( שם : . ( 211 השינוי בתפיסת המציאות הוא סוגיה חשובה כשמדובר באנשים עם לקויות , מכיוון שמדובר בשינוי תפיסתי ממערך פטרנליסטי למערך המדגיש את זכויות הפרט , תוך השקעה בעצמאות ובפרודוקטיביות של האדם עם הלקות . שינוי כזה דורש לא רק שינוי בעמדות החברה ככלל , אלא גם שינוי מהותי בדרך שבה אנשים עם לקויות תופסים את עצמם . זהו מעבר משעבוד לנורמליזציה , כי מדובר בשינוי לקראת תפיסה של אוטונומיה אישית והעצמה . מתן המסגרת החדשה מוביל לשינוי בחשיבה ומכאן לארגון מחדש . ארגון כזה מאפשר לאדם להסתכל על בעיות ואתגרים מנקודות מבט חדשות . כך התהליך של מתן מסגרת חדשה הופך לזרז לפתרון בעיות והוא מדרבן לפעולה . לוין ( Levine , 1987 ) פיתח חומרי למידה לשימושם של תלמידים עם לקויות למידה במטרה לקרב אותם לחוויה של לקות הלמידה שהם חווים . תהליך הלמידה מאפשר ללומדים להכיר את הלקות שלהם , להיות מודעים לייחוסים הסיבתיים שהם נותנים לחוויות הצלחה וכישלון ולפתח אסטרטגיות , שיאפשרו להם להיות שותפים מלאים בפעילויות הבית-ספריות . למידה זו נעשית באמצעות חשיפה של שלבי ההתמודדות עם הלקות משלבים של הכחשה , כעס ודיכאון ועד לקבלת הלקות וליציאה לפעולה . מחקרים שכחנו את הגורמים המביאים להצלחתם של אנשים עם לקויות למידה בבגרותם מציינים כי מתן מסגרת חדשה ללקות היא מרכיב מהותי בהצלחת אנשים אלו . לדוגמה , המחקרים האתנוגרפיים של גרבר ורייף ( Gerber & Re iff , 1991 ) עם אנשים מבוגרים עם לקויות למידה מראים בבירור , כי מבוגרים שמצליחים מאוד , או אלו שמצליחים באופן בינוני , נתנו מסגרת חדשה ללקות שלהם . לעומת זאת , המבוגרים שהראו הסתגלות גבולית בבגרותם היו אלה שלא ניסו , או שלא הצליחו בניסיונותיהט לתת מסגרת חדשה ללקויות הלמידה שלהם . מדובר בתהליך דינמי שבו האדם נעשה מודע לכוחות ולקשיים שלו ומגלה התנהגות המותאמת לידע

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help