sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

העצמה בלומדים עם לקויות למידה העצמה היא אחת התשובות בניסיון לפרוץ את מעגל חוסר האונים הנלמד אצל לומדים עם לקויות למידה , ולחזק את החוסן והעמידות שלהם . תהליך העצמה מוגדר כ '' מעבר ממצב של חוסר אונים למצב של שליטה יחסית בחיים , בגורל ובסביבה . מעבר זה יכול להתבטא בשיפור בתחושת היכולת לשלוט , כמו גם בשיפור ביכולות הממשיות להפעיל שליטה " ( סדן , . ( 94 : 1999 תהליך של העצמה פרטנית מתמקד במה שמתרחש ברמה האישית בחיי הפרט . הוא בא ליצור שינוי אישי , שבו האדם ( בכוחות עצמו או בסיוע של אחרים ) עובר ממצב סביל למצב של שותפות פעילה ושל שליטה אישית רבה יותר בחייו , לקראת הגשמה עצמית . העצמה פרטנית מוגדרת כ"תהליך אינטראקטיבי המתרחש כין הפרט לסביבתו , שבמהלכו משתנה תחושת העצמי כחסר ערך , בכיוון לקבלת העצמי כאזרח אסרטיבי בעל יכולת סוציו-פוליטית ... במהלכו נוצר שילוב של קבלה עצמית וביטחון עצמי , הבנה חברתית ופוליטית ויכולת אישית לקחת חלק משמעותי בקבלת החלטות ובשליטה על משאבים בסביבה " ( שם : . ( 51-50 סדן מציינת כי "ככל נזקקות לשירות חברתי קיים פוטנציאל לכשל העצמה וסכנה להידרדרות לתלות חסרת אונים , קבועה ומצמיתה " ( סדן , . ( 51 : 1999 לומדים עם לקויות למידה , הנזקקים בבית הספר לשירותים מתמשכים של תמיכה לימודית , נמצאים בסכנה לפיתוח תלות חסרת אונים בשירותים אלו . פעילויות של סינגור עצמי יכולות לשמש עבור לומדים אלו מקור להעצמה פרטנית , מכיוון שהן מעודדות הגדרה עצמית ועשייה מועילה של הפרט למען עצמו . הוצלר , יעקב , אלמוסני וברגמן ( 2001 ) מציעים יישום של פרקטיקה מעצימה עם ילדים עם מוגבלויות . עניינם אמנם בילדים עם מגבלות גופניות , אך עצותיהם חשובות גם לגבי ילדים עם לקויות למידה . הם מבנים תהליך העצמה , שמחזק גורמי הגנה ומעודד את הילדים להשתמש במשאבים שיקנו להם תחושה של אוטונומיה , שליטה , ביטחון עצמי והערכה עצמית . בתהליך זה נעשה שימוש ב"אתגרי פעולה במינון המותאם ליכולתו של הילד ודרישה למאמץ מרבי אפשרי " ( שם ; . ( 31 בהצעתם לפרקטיקה המעצימה הם מציעים להשתמש במגוון כלים , כמו אלו . קוזדן ועמיתיה ( Cosden et al , 2002 ) רואים בעצם הקיום של לקות למידה באדם מסוים גורם סיכון המחזק את הסיכוי לתולדות שליליות , אך הם גם מדגישים שלא ניתן לחזות התנהגות עתידית על סמך הלקות בלבד , כי שילוב של גורמים אישיים , משפחתיים וסביבתיים יקבע את עתידו החברתי , הלימודי והמקצועי של אדם עם לקויות למידה .

מכון מופ"ת

הוצאת יסוד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help